Datum vydání: 22.08.2022
Rádi jezdíte na kole s větrem o závod? Přečtěte si, proč to bez cyklistické duše bude mnohem lepší. A k tomu prozradíme další 2 triky, jak zrychlit ještě víc.
Proč se zbavit cyklistické duše aneb 3 triky, jak jezdit na kole rychleji
Cyklisté se dají s trochou nadsázky jednoduše rozdělit do dvou skupin. Pro ty z první skupiny je nejdůležitější kochat se krásami okolní krajiny bez ohledu na rychlost. Ve druhé skupině najdeme pravý opak. S nadšením pořádně šlápnou do pedálů a řídí se heslem, že čím rychleji, tím lépe. Rádi závodí. S ostatními, nebo klidně i jen sami se sebou. Že vy patříte rozhodně do té druhé skupiny? Pak pro vás máme pár užitečných tipů, které vám pomůžou na kole zrychlit ještě víc.
1. Vsaďte na správné odpružení přední vidlice
Jedním z konstrukčních prvků, které mají zásadní vliv na váš celkový komfort při jízdě, a tím potažmo i na vaši výslednou rychlost, je vidlice na kolo. Jen těžko si totiž udržíte bleskovou rychlost, když se vám budou ruce třást jak osika. O to, aby vám ruce ani v tom nejdivočejším terénu nebrněly, se postará právě odpružená vidlice. Dokáže utlumit otřesy kola během jízdy, pomůže mu lépe se přizpůsobit povrchu a eliminuje nepříjemné vibrace, které by jinak přecházely do vašich rukou.
Odpružené vidlice na kolo na kolo se ještě dále dělí na pružinové a vzduchové. Jednoduše podle toho, zda má eliminaci nárazů na starosti vinutá ocelová pružina, nebo komora se stlačeným vzduchem. Ale kterou si vybrat?
Je lepší pružinová, nebo vzduchová vidlice?
Na to bohužel nejde jednoznačně odpovědět. Každá varianta má své specifické vlastnosti, a tím i výhody a nevýhody. Pro pružinovou vidlici jasně hovoří její cena. Systém pružinového odpružení je konstrukčně jednodušší, a proto ani náklady na jeho pořízení nejsou vysoké. Zato je ale vyšší jeho váha a tím samozřejmě naroste i váha celého kola.
Oproti tomu vzduchová vidlice na váze vašemu kolu téměř nepřidá. Vzduch bude zkrátka vždycky vážit míň než pružina. A oceníte určitě i větší flexibilitu nastavení. Zatímco u pružinové vidlice můžete změnit odpružení podle vaší hmotnosti jedině výměnou pružiny za měkčí či tvrdší, u vzduchové to jde mnohem rychleji a snadněji. Pomocí speciální pumpičky stačí jednoduše dofouknout vzduchovou komoru a změnit tak odpružení téměř kdykoliv a kdekoliv zrovna potřebujete.
2. Zbavte se cyklistické duše
Tím nemyslíme, že byste svou duši měli prodat ďáblu, nýbrž pořízení bezdušového pláště na kolo. Díky němu může být vaše jízda mnohem komfortnější a bezpečnější. Bezdušové kolo totiž jen tak nepíchnete. Jak už z názvu vyplývá, bezdušové kolo nemá mezi ráfkem a pláštěm duši. Jde o plášť, většinou označený TLR (tubelesss-ready), který má speciální bezdušové ventilky a schopnost sám se v případě menšího defektu těsnícím tmelem opravit.
Eliminace defektů, jako je propíchnutí či procvaknutí pláště, byl původně hlavní důvod, proč speciální bezdušové pláště vznikly. Velké oblibě se však těší i pro to, že díky absenci duše dokáží snížit hmotnost kola – a tak i zvýšit jeho rychlost.
3. Kdo maže, ten jede
Není nic horšího, než když to dře. Řetěz nepříjemně vrže, zadrhává se a vám se nepovede ani pořádně zařadit rychlost. Aby se vám tohle nikdy nestalo, je potřeba se o řetěz dobře starat. A jen mazání nestačí. Občas je taky potřeba ho umýt. Pokud byste aplikovali olej stále dokola na špinavý řetěz, vytvoří se vám na něm postupem času silný nános, který by jednotlivé části řetězu obrušoval a ničil.
Jednou za čas proto řetěz z kola sundejte, vložte do vhodné nádoby a vyčistěte technickým benzinem nebo speciálním přípravkem na čištění řetězů. Poté ho důkladně propláchněte horkou vodou a případně ještě dočistěte kartáčkem. Než se pustíte do mazání olejem, nezapomeňte nechat řetěz řádně vyschnout.
Interval mazání řetězu přizpůsobte intenzitě a prostředí, ve kterém jezdíte. Pokud nejraději jezdíte těžkým terénem plným bláta, řetěz promazávejte zhruba po každých padesáti kilometrech. Když jezdíte raději po čistých cestách a silnicích, bohatě bud stačit promazat olej až po sto kilometrech.
Myslete však na to, že tady obzvlášť méně znamená více a s olejem šetřete. Když ho nanesete na řetěz příliš velké množství, zbytečně na něm budou ulpívat další nečistoty a prach. Přebytečný olej proto vždy raději pomocí čistého hadříku odstraňte.
Tak co, nalákali jsme vás? Pořiďte si vhodné náhradní díly a pusťte se do přestavby vašeho kola třeba hned.
Foto a zdroj: Canva/mytimi.cz
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí