Bez cyklistické duše budete rychlejší

Bez cyklistické duše budete rychlejší

Datum vydání: 22.08.2022

Rádi jezdíte na kole s větrem o závod? Přečtěte si, proč to bez cyklistické duše bude mnohem lepší. A k tomu prozradíme další 2 triky, jak zrychlit ještě víc.
 

Proč se zbavit cyklistické duše aneb 3 triky, jak jezdit na kole rychleji
 

Cyklisté se dají s trochou nadsázky jednoduše rozdělit do dvou skupin. Pro ty z první skupiny je nejdůležitější kochat se krásami okolní krajiny bez ohledu na rychlost. Ve druhé skupině najdeme pravý opak. S nadšením pořádně šlápnou do pedálů a řídí se heslem, že čím rychleji, tím lépe. Rádi závodí. S ostatními, nebo klidně i jen sami se sebou. Že vy patříte rozhodně do té druhé skupiny? Pak pro vás máme pár užitečných tipů, které vám pomůžou na kole zrychlit ještě víc.

 

1. Vsaďte na správné odpružení přední vidlice
 

Jedním z konstrukčních prvků, které mají zásadní vliv na váš celkový komfort při jízdě, a tím potažmo i na vaši výslednou rychlost, je vidlice na kolo. Jen těžko si totiž udržíte bleskovou rychlost, když se vám budou ruce třást jak osika. O to, aby vám ruce ani v tom nejdivočejším terénu nebrněly, se postará právě odpružená vidlice. Dokáže utlumit otřesy kola během jízdy, pomůže mu lépe se přizpůsobit povrchu a eliminuje nepříjemné vibrace, které by jinak přecházely do vašich rukou. 
 

Odpružené vidlice na kolo na kolo se ještě dále dělí na pružinové a vzduchové. Jednoduše podle toho, zda má eliminaci nárazů na starosti vinutá ocelová pružina, nebo komora se stlačeným vzduchem. Ale kterou si vybrat?
 

Je lepší pružinová, nebo vzduchová vidlice?

Na to bohužel nejde jednoznačně odpovědět. Každá varianta má své specifické vlastnosti, a tím i výhody a nevýhody. Pro pružinovou vidlici jasně hovoří její cena. Systém pružinového odpružení je konstrukčně jednodušší, a proto ani náklady na jeho pořízení nejsou vysoké. Zato je ale vyšší jeho váha a tím samozřejmě naroste i váha celého kola. 
 

Oproti tomu vzduchová vidlice na váze vašemu kolu téměř nepřidá. Vzduch bude zkrátka vždycky vážit míň než pružina. A oceníte určitě i větší flexibilitu nastavení. Zatímco u pružinové vidlice můžete změnit odpružení podle vaší hmotnosti jedině výměnou pružiny za měkčí či tvrdší, u vzduchové to jde mnohem rychleji a snadněji. Pomocí speciální pumpičky stačí jednoduše dofouknout vzduchovou komoru a změnit tak odpružení téměř kdykoliv a kdekoliv zrovna potřebujete. 
 

2. Zbavte se cyklistické duše
 

Tím nemyslíme, že byste svou duši měli prodat ďáblu, nýbrž pořízení bezdušového pláště na kolo. Díky němu může být vaše jízda mnohem komfortnější a bezpečnější. Bezdušové kolo totiž jen tak nepíchnete. Jak už z názvu vyplývá, bezdušové kolo nemá mezi ráfkem a pláštěm duši. Jde o plášť, většinou označený TLR (tubelesss-ready), který má speciální bezdušové ventilky a schopnost sám se v případě menšího defektu těsnícím tmelem opravit.
 

Eliminace defektů, jako je propíchnutí či procvaknutí pláště, byl původně hlavní důvod, proč speciální bezdušové pláště vznikly. Velké oblibě se však těší i pro to, že díky absenci duše dokáží snížit hmotnost kola – a tak i zvýšit jeho rychlost.
 

3. Kdo maže, ten jede
 

Není nic horšího, než když to dře. Řetěz nepříjemně vrže, zadrhává se a vám se nepovede ani pořádně zařadit rychlost. Aby se vám tohle nikdy nestalo, je potřeba se o řetěz dobře starat. A jen mazání nestačí. Občas je taky potřeba ho umýt. Pokud byste aplikovali olej stále dokola na špinavý řetěz, vytvoří se vám na něm postupem času silný nános, který by jednotlivé části řetězu obrušoval a ničil. 
 

Jednou za čas proto řetěz z kola sundejte, vložte do vhodné nádoby a vyčistěte technickým benzinem nebo speciálním přípravkem na čištění řetězů. Poté ho důkladně propláchněte horkou vodou a případně ještě dočistěte kartáčkem. Než se pustíte do mazání olejem, nezapomeňte nechat řetěz řádně vyschnout. 
 

Interval mazání řetězu přizpůsobte intenzitě a prostředí, ve kterém jezdíte. Pokud nejraději jezdíte těžkým terénem plným bláta, řetěz promazávejte zhruba po každých padesáti kilometrech. Když jezdíte raději po čistých cestách a silnicích, bohatě bud stačit promazat olej až po sto kilometrech. 
 

Myslete však na to, že tady obzvlášť méně znamená více a s olejem šetřete. Když ho nanesete na řetěz příliš velké množství, zbytečně na něm budou ulpívat další nečistoty a prach. Přebytečný olej proto vždy raději pomocí čistého hadříku odstraňte.  

 

Tak co, nalákali jsme vás? Pořiďte si vhodné náhradní díly a pusťte se do přestavby vašeho kola třeba hned. 

 

Foto a zdroj: Canva/mytimi.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

700 startujících v úvodním závodě ŠKODA Pražského MTB poháru v Motole!
01.04.2025 | Kategorie: MTB
Více než 700 startovních registrací evidoval online systém pro úvodní dva závody ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country.
Turek slaví vítězství ve Velké Bíteši a ATT zkompletoval hattrick
01.04.2025 | Kategorie: silniční
Tradiční jarní klasika Velká Bíteš Brno Velká Bíteš odstartovala domácí silniční sezónu 2025 ve velkém stylu.
FOX 2026 34 SL - bezkonkurenční schopnosti pro moderní XC
31.03.2025 | Kategorie: MTB
Fox nově definuje možnosti horských kol s nízkým zdvihem a představuje zcela nový model 34 SL.
Canyon Neuron:ON AL – dostupný a schopný trailový e‑bike, který demokratizuje výkon
31.03.2025 | Kategorie: MTB
Canyon Neuron:ON AL je nový model elektrického horského kola s hliníkovým rámem a špičkovým pohonem Bosch Performance Line CX. 
Van der Poel ovládl E3 Saxo Classic 2025 suverénním sólem
29.03.2025 | Kategorie: silniční
Mathieu van der Poel potvrdil svou roli hlavního favorita a ve 41. ročníku klasiky E3 Saxo Classic předvedl dominantní výkon.
SRAM útočí na Shimano novými mechanickými T-Type sadami
27.03.2025 | Kategorie: MTB
Americký SRAM opět ukazuje, že konkurence ve světě cyklistických pohonů nikdy nespí. 
Pogačar mění plány: Místo E3 a Gent-Wevelgemu pojede Paříž-Roubaix
26.03.2025 | Kategorie: silniční
Tadej Pogačar opět překvapuje. Místo tradičních belgických klasik E3 Classic a Gent-Wevelgem si poprvé v kariéře vyzkouší legendární Paříž-Roubaix.
Úvodní závod ŠKODA Pražského MTB poháru v Motole se uskuteční 29. a 30. března
24.03.2025 | Kategorie: MTB
Sobota a neděle 29. a 30. března otevře domácí závodní scénu olympijského XCO v pražském Motole, kde se uskuteční úvodní dva závody již 13. ročníku volnočasového seriálu horských kol pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem, ŠKODA Pražský MTB pohár 2025.
Chloé Dygert na Milan-San Remo s unikátním Aeroad CFR
24.03.2025 | Kategorie: silniční
Speciální MyCanyon lakování od světově uznávané italské umělkyně.
Nový Canyon Exceed je nejvšestrannější XC na trhu
24.03.2025 | Kategorie: MTB
Canyon přichází s novou generací modelu Exceed – legendárního závodního hardtailu, který dostal modernější geometrii, lepší komfort a více úložného prostoru.
» více novinek a videí