Datum vydání: 18.03.2017
Taiwanští vědci vyvinuli metodu rehabilitace lidí po mrtvici, kdy propojují šlapání na rotopedu s virtuální realitou.
Cyklistika, podobně jako obyčejná chůze, je kromě formy relaxace, způsobu zvyšování fyzické kondice, nebo jen prostředku dopravy také ideální rehabilitační metodou. Při šlapání na kole či rotopedu, nebo při chůzi je vyvíjen cyklický pohyb kyčlí, kolen a kotníků a dochází k aktivování agonistických a antagonistických (s protichůdnými účinky) svalů.
Vědci z taiwanské Národní přírodovědné a technologické univerzity v Yunlinu se snažili zefektivnit rehabilitaci formou šlapání na rotopedu u pacientů po mrtvici a to použitím virutální reality.
Pro tyto pacienty by samotné šlapání na rotopedu teoreticky měla být efektivní rehabilitační metoda, stejně jako u lidí po úrazu, protože se šlapáním, na rozdíl od chůze, může pacient začít už když je schopen pouze sedět.
Nicméně právě pro tuto zdravotní komplikaci je typické postižení jedné strany těla, takže je velmi pravděpodobné, že u šlapání jedna končetina bude více či méně zaostávat a druhá noha (polovina těla) bude tento nedostatek dohánět zvýšeným úsilím. Cyklistika sice sama o sobě zmírňuje problém nerovnovážného rozložení sil mezi pravou a levou polovinou těla, ale nedostatečně.
Ve snaze o prevenci tohoto problému vědci vyvinuli unikátní program, který propojuje šlapání na rotopedu s virtuálním zobrazením jízdy (VRCTS). Systém funguje tak, že senzory snímají sílu, jakou pacienti šlapou tou či druhou nohou a ti to na obrazovce vidí jako více či méně přesnou a koordinovanou jízdu (v tomto případě) automobilu na dráze. Problém si tak lépe uvědomí a do pohybu zapojí více i slabší část těla.
Virtuální realita však prý může být pomocníkem i u zdravých cyklistů. Vědci totiž dokázali, že efektivně posiluje kardiopulmonární funkce těla a také zvyšuje svalovou kapacitu. Při využití virtuální reality v tréninku tedy zdraví cyklisté vyvinuli při šlapání větší výkon.
Pro tvorbu článku byla využita studie Yin, C., Hsueh, Y., Yeh, C., Lo, H. and Lan, Y. (2016). A Virtual Reality-Cycling Training System for Lower Limb Balance Improvement. BioMed Research International, 2016, pp.1-10.
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí