Když vozík, tak jednokolka – proč se vyplatí na ně přesedlat

Když vozík, tak jednokolka – proč se vyplatí na ně přesedlat

Datum vydání: 18.04.2024

Táhnout za sebou na kole vozík nemusí být otrava. Pravda, když se řekne cyklovozík, každému hned naskočí obrázek neforemné dvoukolové boudy s praporkem, která ztěžuje předjíždění na už tak úzkých a vybombardovaných okrskách.

Je fakt, že jinam než na zpevněnou cestu se s těmihle vozíky ani vydat nemůžete, v terénu totiž riskujete, že je převrátíte.

 

Existuje ale i jiné řešení, cyklovozíky, co mají jen jedno kolo a perfektně drží stopu. Tahle jednostopá varianta je sice stále ještě neobvyklá – řečeno s Cimrmanem spíš „předmět vášnivých debat v anarchistických kroužcích“ - ale prosazuje se čím dál víc. Nejčastěji je k vidění v podobě nákladních vozíků, ty se jako jednostopé vyrábějí už pár desítek let a připojují se k ose zadního kola.

 

Jednostopý vozík za kolo pro děti dnes nabízejí jen dva výrobci na světě – německý Tout-Terrain a české Kolofogo. Oba vsadili na řešení, které nejenže vozíkům zaručuje ideální světlou výšku pro průjezd terénem, ale hlavně nekomplikuje jeho připojení ke kolu.

 

Řeč je o připojení k sedlovce namísto k ose zadního kola – dokud nábou zadního kola procházel rychloupínák, tak to šlo, ale dnes už jsou standard pevné osy, na které nic navěsit nejde. Problém s tímhle typem připojení vozíku je ještě v tom, že nás cyklisty „kope“. Znát je to hlavně ve stoupání a při sjezdech. Prostě trhavé pohyby, kterých se nezbavíte.

 

Kdo to zažil a později si vyzkoušel už zmiňované připojení k sedlovce, pochvaluje si, jak hladký průběh jízda má, jakoby za sebou ani nic netáhl.
 

 

Oba zmiňovaní výrobci nabízejí tenhle typ připojení i pro své nákladní vozíky (Tout-Terrain pro model Mule, Kolofogo pak pro model Cargo). Jediný rozdíl mezi nimi je v technickém řešení připojení. 

 

Tout-Terrain nabízí jednoduchou objímku na sedlovku, ke které se připojuje tažná tyč s křížovým kloubem, zajišťujícím pohyby tyče nahoru a dolů a do stran. Kolofogo nabízí kompaktní adaptér s ložisky, k němuž se připojuje jednoduchá tažná tyč. Celý mechanismus otáčení obstarává adaptér přímo na sedlovce, ne až za ní.

 

Světlá výška vozíků obou výrobců se pohybuje kolem 250 mm. Dvoukolové káry, které se připojují k ose zadního kola, dělí od země v průměru jen 50 mm.

 

Když už jsme u těch rozměrů. Jednostopé a dvoustopé vozíky se samozřejmě výrazně liší i co se šířky týče. Zatímco u dvoukolových dosahuje šířka téměř tři čtvrtě metru, u jednostopých maximálně 420 mm.

 

Nejdále šel v tomto ohledu výrobce Kolofogo, který svůj rám vozíku pro děti směrem dopředu zužuje – je to logické hlavně proto, že jako jediný výrobce na světě nabízí kombinaci jednostopého vozíku s kočárkem, a právě na zúžený předek vozíku umístil jednoduše namontovatelnou kočárkovou nápravu s dvěma 12tipalcovými kolečky. 
 

 

Tlumič a větší kolo

 

Další nespornou výhodou jednostopých vozíků za kolo je typ odpružení. Oba výrobci osazují své cyklovozíky tlumiči, které reagují na zátěž od cca 5 kg do 35 – 40 kg. Tout-Terrain využívá tlumiče olej-vzduch, Kolofogo pak kobinaci olej-pružina (v nabídce má přitom dva typy pružin – klasickou a silnější pro nákladní model Cargo, v němž je možné převážet až 40 kg nákladu).

 

Rozdíl je i ve velikosti kol. Tout-Terrain i Kolofogo nabízejí standardně 20tipalcová kola, což je ideální, léta prověřená velikost na trialových kolech, BMX atd. (i proto je pro ně možné vybírat z široké nabídky plášťů). Ostatní výrobci jednokolových cyklovozíků nabízejí menší velikosti kol – většinou 16 palců - která nemají hlavně v terénu tak dobré jízdní vlastnosti. Nejen rčení o tom, že větší kolo lépe odvaluje, a snáz tak zvládá všechny překážky, ale i testy potvrdily, že 20tipalcové kolo je pro nákladní vozík ideální velikost.

 

Co se dětských vozíků týče, přišly obě firmy s verzemi, které využívají větší, 24tipalcová kola (Kolofogo dokonce vyrobilo na zakázku i vozik s 28tipalcovým kolem). I ta ještě trochu vylepšují jízdní vlastnosti vozíků (na sto procent to nelze říct jen o verzi s 28tipalcovým kolem, které testoval krátce jen sám výrobce).

 

Na závěr ještě zmiňme rozdíl mezi cyklovozíky Tout-Terrain a Kolofogo. Německý výrobce je vyrábí jako příslušenství, gró jeho produkce totiž tvoří expediční kola a elektrokola. Pro Kolofogo jsou vozíky naopak jedinou náplní vývoje a výroby.

 

Tout-Terrain jsou jednoúčelové stroje, stavěné na co nejnižší váhu. Rámy se nedají složit, jsou to jednokusové svařence z chrommolybdenových trubek. Kolofogo sází na hliník, rám dětského vozíku se dá složit i do kufru malého auta a co víc, je pojatý jako skládačka, kterou lze kdykoliv dovybavit tak, že se dá využít i jako kočárek (řeč je o už zmiňované nápravě s 12ti- nebo 14tipalcovými kolečky).

 

Dovybavit si jej můžete i speciálním odrážedlem, které využívá kola z kočárku a dá se převážet přímo na rámu vozíku.

 

Ať už zvolíte Tout-Terrain, nebo Kolofogo, můžete sí být jistí tím, že si vyjížďky užijete. Rozhodně se s nimi nemusíte bát sjet z fádních a mnohdy nebezpečných asfaltek do terénu. 
 
Zdroj a foto: TZ Pavel Černý


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Kola s vlnitým profilem – Equator představuje svou novinku kola WAVY za zaváděcí cenu do konce roku
11.12.2024 | Kategorie: Komerční sdělení
Český Equator představením titanových kol zdaleka nekončí a před Vánocemi uvádí na trh zapletená kola s vlnitým ráfkem příhodně nazvaná Wavy.
Lefevere na konci roku opustí roli šéfa týmu Soudal Quick-Step
11.12.2024 | Kategorie: ostatní
Cyklistická stáj Soudal Quick-Step oznámila, že Patrick Lefevere 31. prosince 2024 odstoupí z pozice generálního ředitele.
Tom Pidcock mění tým, kola Pinarello si však ponechá
10.12.2024 | Kategorie: ostatní
Britský cyklista Tom Pidcock, známý svou všestranností a úspěchy na horských kolech i v cyklokrosu, udělal významný krok ve své kariéře – od roku 2025 bude závodit za tým Q36.5. 
Wout van Aert plánuje pouze šest startů v cyklokrosové sezóně, světový šampionát vynechá
10.12.2024 | Kategorie: cyklokros
Belgický cyklista Wout van Aert, trojnásobný mistr světa v cyklokrosu, oznámil svůj zimní program.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (9.12-15.12.2024)
09.12.2024 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Zaplněný sál ŠKODA Pražského MTB poháru tleskal Petrovi Markovi
09.12.2024 | Kategorie: MTB
Stojící, zaplněný sál Lidového domu ve Kbelích, se v rámci Slavnostního večera ŠKODA Pražského MTB poháru, dlouhým potleskem rozloučil se zakladatelem disciplíny MTB v České republice, prezidentem Českého svazu cyklistiky a výjimečným člověkem, Petrem Markem.
Kalas se stane novým partnerem Nizozemské federace
05.12.2024 | Kategorie: MTB, silniční
Česká značka Kalas Sportswear, přední globální výrobce cyklistického oblečení, se od roku 2025 stane novým partnerem Královské nizozemské cyklistické federace (KNWU).
Pidcock po dohodě opouští tým Ineos Grenadires
05.12.2024 | Kategorie: ostatní
Britská cyklistická stáj Ineos Grenadiers oznámila, že Tom Pidcock, jeden z jejích nejvýraznějších jezdců, s okamžitou platností opouští tým.
Festka představuje Spectre Gravel: gravelové kolo stvořené pro rychlost v jakémkoli terénu
04.12.2024 | Kategorie: gravel
Festka představuje model Spectre Gravel, výkonný gravel bike navržený tak, aby redefinoval rychlost a pohodlí na všech typech terénu.
Kalas a British Cycling ukončují dlouholeté partnerství
04.12.2024 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Osmiletá spolupráce mezi značkou Kalas Sportswear a Britskou cyklistickou federací, během níž Kalas dodával cyklistické oblečení týmu Velké Británie pro dva olympijské cykly a osm ročníků mistrovství světa, skončí na konci roku 2024.
» více novinek a videí