Když vozík, tak jednokolka – proč se vyplatí na ně přesedlat

Když vozík, tak jednokolka – proč se vyplatí na ně přesedlat

Datum vydání: 18.04.2024

Táhnout za sebou na kole vozík nemusí být otrava. Pravda, když se řekne cyklovozík, každému hned naskočí obrázek neforemné dvoukolové boudy s praporkem, která ztěžuje předjíždění na už tak úzkých a vybombardovaných okrskách.

Je fakt, že jinam než na zpevněnou cestu se s těmihle vozíky ani vydat nemůžete, v terénu totiž riskujete, že je převrátíte.

 

Existuje ale i jiné řešení, cyklovozíky, co mají jen jedno kolo a perfektně drží stopu. Tahle jednostopá varianta je sice stále ještě neobvyklá – řečeno s Cimrmanem spíš „předmět vášnivých debat v anarchistických kroužcích“ - ale prosazuje se čím dál víc. Nejčastěji je k vidění v podobě nákladních vozíků, ty se jako jednostopé vyrábějí už pár desítek let a připojují se k ose zadního kola.

 

Jednostopý vozík za kolo pro děti dnes nabízejí jen dva výrobci na světě – německý Tout-Terrain a české Kolofogo. Oba vsadili na řešení, které nejenže vozíkům zaručuje ideální světlou výšku pro průjezd terénem, ale hlavně nekomplikuje jeho připojení ke kolu.

 

Řeč je o připojení k sedlovce namísto k ose zadního kola – dokud nábou zadního kola procházel rychloupínák, tak to šlo, ale dnes už jsou standard pevné osy, na které nic navěsit nejde. Problém s tímhle typem připojení vozíku je ještě v tom, že nás cyklisty „kope“. Znát je to hlavně ve stoupání a při sjezdech. Prostě trhavé pohyby, kterých se nezbavíte.

 

Kdo to zažil a později si vyzkoušel už zmiňované připojení k sedlovce, pochvaluje si, jak hladký průběh jízda má, jakoby za sebou ani nic netáhl.
 

 

Oba zmiňovaní výrobci nabízejí tenhle typ připojení i pro své nákladní vozíky (Tout-Terrain pro model Mule, Kolofogo pak pro model Cargo). Jediný rozdíl mezi nimi je v technickém řešení připojení. 

 

Tout-Terrain nabízí jednoduchou objímku na sedlovku, ke které se připojuje tažná tyč s křížovým kloubem, zajišťujícím pohyby tyče nahoru a dolů a do stran. Kolofogo nabízí kompaktní adaptér s ložisky, k němuž se připojuje jednoduchá tažná tyč. Celý mechanismus otáčení obstarává adaptér přímo na sedlovce, ne až za ní.

 

Světlá výška vozíků obou výrobců se pohybuje kolem 250 mm. Dvoukolové káry, které se připojují k ose zadního kola, dělí od země v průměru jen 50 mm.

 

Když už jsme u těch rozměrů. Jednostopé a dvoustopé vozíky se samozřejmě výrazně liší i co se šířky týče. Zatímco u dvoukolových dosahuje šířka téměř tři čtvrtě metru, u jednostopých maximálně 420 mm.

 

Nejdále šel v tomto ohledu výrobce Kolofogo, který svůj rám vozíku pro děti směrem dopředu zužuje – je to logické hlavně proto, že jako jediný výrobce na světě nabízí kombinaci jednostopého vozíku s kočárkem, a právě na zúžený předek vozíku umístil jednoduše namontovatelnou kočárkovou nápravu s dvěma 12tipalcovými kolečky. 
 

 

Tlumič a větší kolo

 

Další nespornou výhodou jednostopých vozíků za kolo je typ odpružení. Oba výrobci osazují své cyklovozíky tlumiči, které reagují na zátěž od cca 5 kg do 35 – 40 kg. Tout-Terrain využívá tlumiče olej-vzduch, Kolofogo pak kobinaci olej-pružina (v nabídce má přitom dva typy pružin – klasickou a silnější pro nákladní model Cargo, v němž je možné převážet až 40 kg nákladu).

 

Rozdíl je i ve velikosti kol. Tout-Terrain i Kolofogo nabízejí standardně 20tipalcová kola, což je ideální, léta prověřená velikost na trialových kolech, BMX atd. (i proto je pro ně možné vybírat z široké nabídky plášťů). Ostatní výrobci jednokolových cyklovozíků nabízejí menší velikosti kol – většinou 16 palců - která nemají hlavně v terénu tak dobré jízdní vlastnosti. Nejen rčení o tom, že větší kolo lépe odvaluje, a snáz tak zvládá všechny překážky, ale i testy potvrdily, že 20tipalcové kolo je pro nákladní vozík ideální velikost.

 

Co se dětských vozíků týče, přišly obě firmy s verzemi, které využívají větší, 24tipalcová kola (Kolofogo dokonce vyrobilo na zakázku i vozik s 28tipalcovým kolem). I ta ještě trochu vylepšují jízdní vlastnosti vozíků (na sto procent to nelze říct jen o verzi s 28tipalcovým kolem, které testoval krátce jen sám výrobce).

 

Na závěr ještě zmiňme rozdíl mezi cyklovozíky Tout-Terrain a Kolofogo. Německý výrobce je vyrábí jako příslušenství, gró jeho produkce totiž tvoří expediční kola a elektrokola. Pro Kolofogo jsou vozíky naopak jedinou náplní vývoje a výroby.

 

Tout-Terrain jsou jednoúčelové stroje, stavěné na co nejnižší váhu. Rámy se nedají složit, jsou to jednokusové svařence z chrommolybdenových trubek. Kolofogo sází na hliník, rám dětského vozíku se dá složit i do kufru malého auta a co víc, je pojatý jako skládačka, kterou lze kdykoliv dovybavit tak, že se dá využít i jako kočárek (řeč je o už zmiňované nápravě s 12ti- nebo 14tipalcovými kolečky).

 

Dovybavit si jej můžete i speciálním odrážedlem, které využívá kola z kočárku a dá se převážet přímo na rámu vozíku.

 

Ať už zvolíte Tout-Terrain, nebo Kolofogo, můžete sí být jistí tím, že si vyjížďky užijete. Rozhodně se s nimi nemusíte bát sjet z fádních a mnohdy nebezpečných asfaltek do terénu. 
 
Zdroj a foto: TZ Pavel Černý


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Představujeme tým Ekotrend MTB Team
13.03.2025 | Kategorie: MTB
Na konci roku 2024 se na české MTB scéně objevil nový cyklistický tým nesoucí název EKOTREND MTB TEAM.
Mathieu van der Poel si pro závod Tirreno-Adriatico vybírá unikátní Aeroad CFR
12.03.2025 | Kategorie:
Van der Poel dostal custom lakovaný MyCanyon od světoznámé italské umělkyně Eleny Salmistraro.
Mathieu van der Poel si pro závod Tirreno-Adriatico vybírá unikátní Aeroad CFR
12.03.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel dostal custom lakovaný MyCanyon od světoznámé italské umělkyně Eleny Salmistraro.


Cannondale Topstone 3. generace: Nová éra gravel biků začíná!
11.03.2025 | Kategorie: gravel

Nová, třetí generace modelu Topstone přichází s vylepšenou geometrií, více komfortem a ještě lepšími schopnostmi v terénu.

Drama na Strade Bianche: Pogačar i přes tvrdý pád slaví třetí triumf
09.03.2025 | Kategorie: silniční
Slovinský mistr světa ovládl Strade Bianche už potřetí, ale tentokrát to nebyla pohodová jízda.
Strade Bianche má jediného favorita. Pogačar míří za triumfem, mezi soupeři i Čech Mathias Vacek
05.03.2025 | Kategorie: silniční

Tadej Pogačar se po roce vrací na trať, kde už slavil vítězství, a všechno naznačuje, že právě on bude hlavním mužem, kterého se soupeři pokusí zastavit.


Seriál Prima CUP odstartuje 12. dubna v Hradci Králové
03.03.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Byť zima o sobě ještě dává vědět, tak za pár týdnů odstartuje cyklistická sezóna.
Prima CUP startuje 12. dubna
03.03.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Byť zima o sobě ještě dává vědět, tak za pár týdnů odstartu​je cyklistická sezóna.
Superior XR: Evoluce X-Roadu, na kterou jsme čekali
03.03.2025 | Kategorie: gravel
Gravel scéna roste raketovým tempem a značky se předhánějí, kdo přijde s dokonalejším univerzálem.
Registrace ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 se otevře v pondělí 10. března
03.03.2025 | Kategorie: MTB
V pondělí 10. března v 10:00 hodin se otevře registrační systém pro úvodní závody volnočasového seriálu horských kol v olympijském cross country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem: ŠKODA Pražský MTB pohár 2025.
» více novinek a videí