Mazal se chystá na kole objet svět

Mazal se chystá na kole objet svět

Datum vydání: 21.06.2015

Minulý víkend předával ceny nejlepším běžcům seriálu Rock Point - Horská výzva. Teď se Petr Mazal, sám vítěz Rock Point čtyřiadvacetihodinové výzvy, chystá na cestu okolo světa jen se svým bicyklem.  Na strastiplnou cestu se vydává už tuto neděli a skončit by chtěl zhruba po tři sta dnech a třiceti tisících kilometrech.

 
Petře, co stojí za rozhodnutím vydat se na cestu kolem světa?
Přede dvěma lety jsem byl na kole po Evropě tři neděle, loni už tři měsíce a prostě jsem to chtěl nějak rozšířit. Samotného na kole mě to hrozně baví. Člověk pozná, co opravdu potřebuje k životu a těší se a to, až si dá něco k jídlu, k pití a vyspí se. Nejen, že jsem své cesty chtěl rozšířit, ale současně chci lidem v západním světě ukázat, jaké to je žít v zemích, kde lidé doslova nemají co do huby. Chci to opravdu pojmout více expedičně.
 
Co si má běžný člověk představit, když se řekne – cesta kolem světa?
Už jsem se o tom bavil i s několika lidmi a někteří se opravdu ptají, jestli pojedu v noci přes moře na kole. To se člověk zasměje. Pravda je, že si to umí představit jen zasvěcený. Já se tomu projektu věnuji zhruba rok. Původně jsem chtěl přejet z jihu Asie, z Číny až na západ Evropy a pak přeletět do Jižní Ameriky a přejet ji z jihu na sever. Během plánování, se ale vyskytlo spoustu komplikací s vízy a se zeměmi jako je Turkmenistán, Uzbekistán, Pákistán, Afghánistán. Ty jsem vzhledem k bezpečnostní situaci raději chtěl vynechat, takže tam musím udělat jeden přelet z Jižního Kyrgyzstánu do Arménie. Pak dojedu domů do Poličky, kde bych si chtěl dát týden pauzu. Na konci září mám letenku do Afriky, kde bych chtěl jet z Keni přes Tanzanii, Botswanu a Zambii do Jihoafrické republiky. Pak se zase vrátím a v první půlce ledna chci odletět do Jižní Ameriky a tu přejet z jihu na sever.
 
Tedy nic ve stylu cesty Willyho Foga za osmdesát dní?
Tak to určitě nebude. Budou to takové tří až čtyřměsíční štace se zhruba týdenní pauzou, protože si myslím, že není v lidských silách valit takhle v kuse tři sta dní, i když jsem to původně v plánu měl. Bohužel jsem jen člověk a nikoli robot. I ten můj plán si myslím, že je tak nesmělý, že i kdyby dopadlo těch třicet tisíc kilometrů za tři sta dní, bude úspěšné.
 

Co si bereš s sebou?
To byl také velký oříšek. Člověk na kole, aby ujel za den zhruba sto padesát kilometrů, nemůže mít šedesátikilovou zátěž. Beru si stan, spacák, karimatku, vaření, ale suroviny budu shánět až na cestě. Největší zátěž je oblečení a náhradní díly na kolo. Oblečení si musím brát i teplé, protože v Číně budu přejíždět v Tádžikistánu a Kyrgyzstánu sedla, která jsou i kolem pěti a půl tisíc metrů nad mořem, takže musím mít péřovku, teplé návleky na tretry, čepici, rukavice a věci, které bych si jinak nebral. Všechno je třeba mít zdvojené, ale nikdy nebudete mít opravdu všechno. Když se mi zlomí rám, tak budu v pr., jak Baťa s dřevákama.
 
Jak je těžké se na takovou cestu připravit?
Původně jsem se rozhodl to celé vzít takřka na svá bedra, ale to prakticky nejde. Nejlepší by bylo, kdybych našel jednoho generálního partnera nebo byl rovnou milionář a nemusel se na nikoho obracet. Takhle jsem ale strávil stovky hodin tím, abych sehnal nějaké sponzory.  Nakonec se mi to podařilo a získal jsem alespoň firmy, které mi poskytnou materiál. S penězi to je horší, ale především firmy z Poličky, které mě znají, mi pomohly. Není to nijak horentní suma. Celkově mě ta cesta vyjde zhruba na čtvrt milionu a to jsem na té nejnižší hranici. Nejdražší jsou samozřejmě letenky.
 
Je něco, čeho se opravdu bojíš?
Určitě. Bojím se toho, že se mi stane s kolem něco, co si nebudu umět opravit. Bojím se, že dostanu zánět šlach nebo mě potká jiná zdravotní patálie. Bojím se i divokých zvířat, samoty, ale na tu se zároveň i těším. Člověk asi nad tím nesmí příliš přemýšlet, jinak by nikam nemohl odjet. Když jsem to měl v hlavně, tak první koho jsem se zeptal, byla má přítelkyně. Je to dlouhá doba, ale tím, že je cesta rozvrstvená po třech čtyřech měsících, tak to jde a ona je super, podporujeme mě. Byl to můj sen a nejdůležitější je se rozhodnout a pak do toho dát všechno.
 
Jak bude vypadat start a první cíle?
Odlétám v neděli 21. června v 15 hodin z Ruzyně k Bajkalu. V Rusku strávím tak dva tři dny, chtěl bych projet Mongolsko, severovýchod Číny, provincii Xian, kam byl největší problém získat vízum. To jsem zařizoval dva a půl měsíce a nebýt cestovaní kanceláře Kudrna a jejich známosti v Číně, tak bych to snad ani nezískal. Číňané si tam samostatně na kole nikoho nepustí. Pak přejedu do Kyrgyzstánu, Tádžikistánu, kde bych chtěl projet celou tu nejvýše postavenou silnici. Pak se vrátím zpět do Kyrgyzstánu, přeletím do Arménie a z Jerevanu to musím přejet přes sever přes Gruzii a pak teprve do Turecka. Pak asi přes Balkán zpět do Čech.
 
Budou tě moci fanoušci sledovat a na dálku podporovat?
Mám k této expedici stránky www.petr-mazal.cz a určitě budu na Facebook dávat nějaké aktuality. Díky klukům ze seriálu Rock Point - Horská výzva, kteří mě podporují, u sebe budu mít také GPS lokátor, který bude v hodinových intervalech přenášet on-line moji polohu.
 
Kdy a kde by vše mělo skončit? Jak bude vypadat tečka za celou výpravou?
Končit bych chtěl hlavně ve zdraví. Počítám, že to bude v květnu, červnu příštího roku někde v Brazílii či Venezuele. Můj sen je na konci expedice vydat knihu. Jde o ojedinělý projekt, takže bych následně chtěl pro školy pořádat přednášky o jednotlivých zemích a o tom jak tam ti lidé žijí.
 
Jak ses vůbec připravoval?
Nejlepší příprava je rekonstrukce bytu, chodit do práce a ještě se snažit jezdit na kole. Posledních čtrnáct dní spím tak čtyři hodiny denně a zbytek jsem v práci či na kole nebo s kladivem v ruce. Věřím, že si teď odpočinu. (usmál se na závěr).
 
Zdroj a foto: TZ Patrik Pátek/PatRESS.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
Útok na Van der Poela během Paříž–Roubaix: Fanouškovi hrozí pokuta i vězení
15.04.2025 | Kategorie: silniční

Cyklista útok ustál a dojel si pro vítězství, ale případ má nyní dohru u policie a hrozí i soudní řízení.

Paříž-Roubaix 2025: Výsledky
13.04.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel tímto vítězstvím přidal osmý triumf v monumentálních klasikách a potvrdil svou dominanci v jarních závodech.

Paříž–Roubaix 2025: Kdy a kde sledovat
12.04.2025 | Kategorie: silniční
V neděli 13. dubna 2025 se uskuteční 122. ročník legendárního cyklistického závodu Paříž–Roubaix, známého jako „Peklo severu“.
Vif Eleven Head Cyklolive vstupuje do 15. sezony s velkými ambicemi
11.04.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistický tým má více než 120 závodníků všech věkových a výkonnostních kategorií. 
» více novinek a videí