Nejtěžší horská časovka na světě. To je Ultracycling Dolomitica

Nejtěžší horská časovka na světě. To je Ultracycling Dolomitica

Datum vydání: 13.07.2018

16 horských sed​el, 675 km, přes 16 000 výškových metrů a více než 16 000 spálených kcal.

„Nejtěžší horská časovka na světě“ nebo „nejkopcovitější závod pod sluncem“ a další podobná hesla posílali do světa organizátoři již pátého ročníku závodu Ultracycling Dolomitica, který byl zároveň italským mistrovstvím v ultracyklistice. Samé ultra, samé nej... Takové výzvě neodolal ani novopacký vytrvalec Dan Polman.
 
Na závodníky letos čekalo celkem 16 horských sedel, včetně těch nejvyšších v Dolomitech (sedm z nich má přes 2000 m!). Co sedlo, to pojem a ikona závodu Giro di Italia. Narozdíl od Gira se však nejelo na etapy, nýbrž pěkně non-stop, tak jak to mají ultramaratonci ve zvyku.


 
Na závod do italského Sarmede se Daniel Polman vydal sám. Více k tomu už sám závodník: 

„Jelikož byl závod naplánován na začátek července, kdy kamarádi z doprovodného týmu měli zamluvené dovolené, a já chtěl taky šetřit peníze na další závody, rozhodl jsem se pro kategorii sólo bez podpory.“

Závod bez podpory má několik specifik:
Člověk nese kompletní zodpovědnost na svých bedrech, musí se sám navigovat, shánět pití, jídlo, řešit oblečení, průběžné výsledky, případné poruchy... To vyžaduje samozřejmě transport nejrůznějších věcí na kole. V dolomitických sedlech je každé kilo znát, takže jakýkoliv náklad navíc notně zvyšuje spotřebu sil a snižuje rychlost... Dolů to pak jede pěkně, ale naložené kolo není zdaleka tak ovladatelné a v noci, pokud člověk za sebou nemá reflektory auta, vidí mnohem hůř, a tak brzdy raději svírá častěji. Posledním a pro mě asi nejvýznamnějším rozdílem je osamělost. Naštěstí jsem se potkával s jinými závodníky a mohl s nimi prohodit pár slov, ale s doprovodným týmem to je přeci jen o něčem jiném,“ uzavírá myšlenku nad zvolenou kategorií Dan Polman.

V závodě ho potrápil déšť, v noci a nad ránem pak zima (teplota klesala až na 3°C). I proto mezi 4. a 7. hodinou ranní přišla největší krize, protože jeho zimou rozklepané tělo navíc žádalo přísun spánku. Vše se změnilo až s vycházejícím sluníčkem uprostřed monumentálních skalních stěn Dolomit. Závod mu ze začátku nezlehčoval ani jeden ze soupeřů, s nímž se dlouho přetahoval o první místo v kategorii. Domácí závodník zvolil nečestnou taktiku, když jel oficiálně bez podpory, ale přitom na něj stále někde tajně čekalo auto. Tento závodník nakonec odstoupil z druhého místa kvůli bolestem v koleni.

Dan Polman se držel dlouho jen kousek za nejrychlejšími závodníky jedoucími s doprovodným vozidlem. Přeci jen nákupy jídla a pití, stavění u studánek a zatížení kola postupně sehrály svoji roli. Ale i tak dorazil do cíle v Sarmede ve vynikajícím čase 35 h a 38 min. V kategorii bez podpory zvítězil s pětihodinovým náskokem na druhého. Něco přes pět hodin naopak ztratil na prvního muže v cíli závodu – Mattia de Marchiho, který jel s podpůrným týmem.


 
Nejkrásnějším okamžikem na trati bylo pro Dana setkání se dvěma přáteli z Duratecu. V jednom ze stoupání ho na chvíli doprovodil zakladatel značky Milan Duchek a dlouholetý manažer Petr Stančík, kteří sledovali on-line průběh závodu a dokázali odhadnout Danovu pozici. Promluvit si se známými a navíc česky byla prý velká vzpruha. Po překonání dalších šesti sedel to konečně přišlo, Dana už čekal pouze sjezd z Piancavalla (1268 m) a rovinatý dojezd do cíle:

„Najednou jsem zíral na placku hluboko dole přede mnou zakončenou mořskou hladinou. Zakřivení Země se každý den nevidí. Připadal jsem si jako kosmonaut. A oprávněně – vždyť jsem se svou raketou Isaac Element překonal přes šestnáct vertikálních kilometrů!“

Zhruba pětadvacetikilometrový dojezd rovinatým terénem do cíle ještě řádně okořenily dvě průtrže. Dan dorazil do cíle v sobotu 7. 7. 2018 před devátou hodinou večerní:

„Když jsem vyjel nahoru na cílovou rampu, Italové se na mě sesypali jako kobylky. On-line přenos závodu sledovala celá vesnice a oni byli hrozně moc zvědaví, kdo že to je ten típek, co jede kategorii sólo bez podpory a drží se v závodě vpředu s jezdci s podpůrnými týmy.“

Dan sice jel zcela sám, ale přeci jen určitou podporu vnímal:

„Věděl jsem, že v ČR závod sleduje mnoho lidí – rodina, kamarádi, známí – psali mi během závodu zprávy. Navíc jsem měl párkrát problém s navigací, a tak jsem volal domů manželce, aby podle mé polohy zjistila, zda jedu správně po trase. Telefon byla připravená zdvihnout v každou denní dobu. Takže podpora na dálku byla a veliká. Díky všem za ní!“


Informace:
 
Ultracycling Dolomitica (675 km / 16 300 m) – mistrovství Itálie v ultracyklistice, nominační závod na Race Across America (limit pro sólo jezdce 40 h)
 
Vítězové jednotlivých sólo kategorií v roce 2018:
 
S podpůrným týmem do 50 let:
Mattia de Marchi (ITA), čas 30 h a 26 min
(2. Eduard Fuchs (AT), čas 32 h a 12 min)
 
S podpůrným týmem nad 50 let:
Jean Marc Besson (SUI), čas 35 h a 20 min
 
S podpůrným týmem – ženy:
Daniela Genovesi (BRA), čas 40 h
 
Bez podpůrného týmu:
Daniel Polman (CZE), čas 35 h a 38 min
 
Horská sedla, přes která závod vede:
1/ Passo della Crocetta (1127 m)
2/ Passo San Boldo (705 m)
3/ Monte Grappa (1775 m)
4/ Col Perer (1420 m)
5/ Passo Manghen (2047 m)
6/ Passo Valles (2032 m)
7/ Passo Duran (1601 m)
8/ Forcella Staulanza (1773 m)
9/ Passo Fedaia (2057 m)
10/ Passo Sella (2240 m)
11/ Passo Gardena (2136 m)
12/ Passo Valparola (2192 m)
13/ Passo Giau (2236 m)
14/ Passo Cibiana (1530 m)
15/ Passo di Sant'Osvaldo (827 m)
16/ Piancavallo (1268 m)
 
Více o závodě: www.ultracyclingdolomitica.com

Výsledky: http://www.ultracyclingdolomitica.com/classifica/


Zdroj a foto: Daniel Polman
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
Útok na Van der Poela během Paříž–Roubaix: Fanouškovi hrozí pokuta i vězení
15.04.2025 | Kategorie: silniční

Cyklista útok ustál a dojel si pro vítězství, ale případ má nyní dohru u policie a hrozí i soudní řízení.

Paříž-Roubaix 2025: Výsledky
13.04.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel tímto vítězstvím přidal osmý triumf v monumentálních klasikách a potvrdil svou dominanci v jarních závodech.

Paříž–Roubaix 2025: Kdy a kde sledovat
12.04.2025 | Kategorie: silniční
V neděli 13. dubna 2025 se uskuteční 122. ročník legendárního cyklistického závodu Paříž–Roubaix, známého jako „Peklo severu“.
Vif Eleven Head Cyklolive vstupuje do 15. sezony s velkými ambicemi
11.04.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistický tým má více než 120 závodníků všech věkových a výkonnostních kategorií. 
Tadej Pogačar se chystá na Paříž-Roubaix a legendy věří v jeho triumf
10.04.2025 | Kategorie: ostatní
Slovinský cyklista Tadej Pogačar se připravuje na svůj první start v legendárním závodě Paříž-Roubaix, známém jako "Peklo severu".
Novinky FOX 2026 v prodeji
08.04.2025 | Kategorie: MTB
Podívejte se na novinky značky FOX 2026.
Cyklistika s dětmi: Jak začít bezpečně a hravě radí fyzioterapeut z Nemocnice AGEL Český Těšín
07.04.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistika je jednou z nejoblíbenějších aktivit nejen dospělých, ale i dětí. Jak ale děti správně a bezpečně naučit jezdit na kole? Jak vybrat správné kolo a na co si dát pozor, aby jízda byla radostí, a ne hrozbou pro jejich zdraví?
» více novinek a videí