Datum vydání: 10.11.2014
Britský server BBC přišel se zajímavým článkem, kde představil pět inovací, které by mohly přispět k větší bezpečnosti cyklistů, ale které zároveň rozdělují veřejnost na dva rozdílné názorové tábory.
Ty se nemohou shodnout na tom, co je vlastně v konečném důsledku lepší. Zavést povinné nošení přileb, či ne? Oblékat si reflexní oblečení i přes den, či nikoliv? Sluchátka, ano, či ne? Vyhnout se nebezpečím krajnice a zaparkovaným autům jízdou blíže středu silnice a jsou lepší blikající světla nebo stálá?
Povinné přilby, ano, či ne?
Vozit na hlavě přilbu je povinné v Austrálii, na Novém Zélandu či v USA. Na první pohled se jedná o jasně odůvodnitelnou záležitost, jelikož až 75% smrtelných úrazů na kole předchází poranění hlavy.
Nicméně, podle některých výzkumů jsou řidiči automobilů daleko méně obezřetní a nechávají cyklistům s přilbou při jejich předjíždění daleko méně prostoru. Další odborníci zase upozorňují na to, že význam helem je přeceňován s tím, že jsou navrženy chránit člověka pouze při karambolu za nízké rychlosti a to za podmínky, že nedojde ke srážce s vozidlem.
Většina lidí však namítne, že alespoň něco je rozhodně lepší než nic, protože když už spadnete, cokoliv, co utlumí náraz, může pomoci.
Zajímavým argumentem je, že pokud by se zavedlo povinné užívání přilby, odradilo by to řadu lidí od cyklistiky, která sama o sobě přináší zdravotní benefity a to by možná uškodilo početně širší populaci.
Měli by si cyklisté oblékat reflexní oblečení i přes den?
V Británii je reflexní oblečení povinné za tmy, a i za denního světla se doporučuje oblékat fluoreskující, či světlo-barevný oděv.
Avšak závěr výzkumu doktora Garrarda vyznívá pro to, že přes den vcelku nezáleží na tom, co si na sebe oblečete. Ze 6000 aut, které ho předjížděly, byl jeden až dva řidiči ze sta při tomto manévru nebezpečně agresivní. Tedy až jednu výjimku, to když si doktor Garrard oblékl napodobeninu policejní vesty :). Mluvíme-li o jízdě v noci, zde je nutnost obléci se co nejvýrazněji a použít světla bez debat. Přes den však okolí mění barvy a tak i fluoreskující oblečení cyklisty může řidič přehlédnout.
Zákaz používání sluchátek
Být ostražitý a naslouchat okolí je při jízdě na kole naprosto nezbytné. Asi nikoho by nenapadlo oponovat. Nicméně zcela zakázat užívání sluchátek může narazit na odpor veřejnosti, jelikož jen v Anglii je používá téměř pětina cyklistů. Někteří navíc mohou namítat, že řidiči automobilů si často také pouštějí nahlas muziku a studie australského internetového magazínu BikeBiz dokonce uvádí, že cyklista, který poslouchá muziku, stejně slyší více, než řidič auta se staženým okénkem a vypnutým rádiem.
Měli by cyklisté jezdit dál od krajnice?
Ježděním v blízkosti patníků, příkopů, kanálů, či zaparkovaných aut riskujete své zdraví. Podle některých je vzdálenost pomyslného pruhu komunikace (po kterém jedete) od krajnice zásadní. Cyklista by se přitom neměl přibližovat patníku blíže než na jeden a půl metru. Jezdec dokonce může ze zákona jet i v půli pruhu, jestli usoudí, že je to blíže krajnici nebezpečné a může tak znemožnit předjetí automobilu. Řidiči jsou však často agresivní a takové chování považují jako provokaci. Paradoxně tedy může dojít k ještě většímu ohrožení cyklisty, jelikož automobil ho bude předjíždět riskantněji s tím, že bude na tento manévr mít méně prostoru.
Je lepší používat blikající světla nebo ta, která svítí stále?
Není náhodou, že sanitky, hasiči, či policejní auta používají blikající světla, jelikož tak lépe upoutají pozornost. Nicméně i automobily začínají být až nesmyslně ozářeny a to v kombinaci s rušivými městskými osvětleními může ztížit rozpoznání cyklistů či chodců.
Avšak na vesnicích, či v neosvětlených místech by se možná více nabízelo vozit klasické světlo, jelikož u toho blikajícího je hůře rozpoznatelná dráha a přesná pozice cyklisty. Řidiči o vás ví, ale neví přesně, jak daleko jste, a jak rychle jedete.
Jaký si tedy z tohoto můžeme vzít závěr? Většina rozumných cyklistů dělá vše proto, aby se na silnici vyhnula všem nebezpečím, a že jich je dost. Avšak pořád se jedná pouze o jednostranná opatření, to znamená, že drtivá většina nákladů na bezpečí cyklistů jde z jejich peněženky. Motoristé stále ještě zaujímají nadřazenou pozici s tím, že oni mají privilegium na to užívat komunikace a cyklisté jsou zde nevítanými hosty. Jsou tedy jen dvě možnosti jak toto vyřešit. Buď výrazně omezit motoristy, nebo cyklistiku zcela oddělit od automobilů, ideálně tvorbou cyklostezek.
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí