Pozitivní dopady cyklistiky na lidské zdraví

Pozitivní dopady cyklistiky na lidské zdraví

Datum vydání: 30.08.2016

První článek z naší nové speciální sekce, k​terá se bude věnovat globálním aspektům cyklistiky, pojednává o dopadech tohoto sportu na l​idské zdraví.

Obecně se dá říci, že šlapání do pedálů samo o sobě lidskému tělu prospívá natolik, že často zmiňované negativní důsledky vdechnutí výfukových plynů od projíždějících aut či zvýšené riziko nehody nemohou převážit četné výhody tohoto sportu (Cavill and Davis, 2007, De Hartog et al., 2010, Götschi et al., 2015). Budete-li se věnovat cyklistice na jakékoliv zátěžové úrovni, snížíte tím riziko onemocnění rakovinou, diabetem, předejdete problémům s váhou a rovněž můžete napomoci ke zlepšení svých kognitivních schopností a obrníte se proti depresi (Cavill and Davis, 2007, Götschi et al., 2015)

Co se týče cukrovky, tak skutečně byť jen dojíždění do práce už napomáhá v prevenci proti této nemoci. Dánští vědci (Rasmussen et al., 2016) dokonce dokázali pozitivní korelaci mezi časem stráveným na kole a sníženým rizikem cukrovky. Zkrátka, čím více budete jezdit, tím lépe. A je údajně lepší, když budete jezdit průběžně celý rok, nikoliv jen sezónně - například jen v létě, byť sebevíc intenzivně. Navíc nezáleží na tom, kolik kilometrů jste v minulosti ušlapali, důležité je nepřestat.

Kromě výše zmíněných pozitiv musíme zmínit také pobyt na čerstvém vzduchu (pokud tedy nejedete na frekventované silnici), oproti řízení automobilu také snížená hluková zátěž a na celospolečenské úrovni zlepšení kvality vzduchu, neboť čím více cyklistů, tím méně řidičů a tedy i aut (Cavill and Davis, 2007, De Hartog et al., 2010).

Cyklistika je sportem vhodným pro všechny. Prakticky úplně každý si může dovolit pořídit kolo, což ostře kontrastuje s jinými sporty, které jsou někdy brány jako společenský statut a výsada bohatších. Avšak cyklistika se stále musí potýkat s nevyhovujícími podmínkami, které odradí mnohé potencionální sportovce. A to platí hlavně pro ženy, které jsou mnohem méně ochotné podstoupit risk v podobě jízdy na kole v nevyhovujících podmínkách (velký provoz, neexistence cyklostezek) (Garrard et al., 2008). Tento sport tak přichází o podstatnou část své potencionální základny.

Cyklistika bohužel dosud není ve většině zemí světa podpořena veřejnými politikami tak, jak by si vzhledem k obrovskému potenciálu zasloužila. Argumentace zdravotními přínosy se jeví jako dobrá strategie jak přemluvit motoristy k přesedlání na bicykl, nicméně i přesto, že v absolutním srovnání jsou bezpečnostní rizika nižší než zdravotní výhody, řada lidí se na silnice na kole prostě bojí (Götschi et al., 2015, Pucher and Buehler, 2010).

Je tedy zapotřebí vybudovat či vyhradit cyklostezky, vykázat auta z městských center, po vzoru Nizozemska vytvořit parkoviště pro kola atd. neboť i pocit bezpečí je nezbytným předpokladem zdravého pohybu.


---
Seznam použitých zdrojů:

Cavill, N. and Davis, A. (2007). Cycling and health - what's the evidence?. [online] The National Academies of Sciences, Academies, Medicine. Available at: https://trid.trb.org/view.aspx?id=850522#ju [Accessed 11 Aug. 2016]. De Hartog, J., Boogaard, H., Nijland, H. and Hoek, G. (2010). Do the Health Benefits of Cycling Outweigh the Risks?. Environmental Health Perspectives, 118(8), pp.1109-1116. Garrard, J., Rose, G. and Lo, S. (2008). Promoting transportation cycling for women: The role of bicycle infrastructure. Preventive Medicine, 46(1), pp.55-59. Götschi, T., Garrard, J. and Giles-Corti, B. (2015). Cycling as a Part of Daily Life: A Review of Health Perspectives. Transport Reviews, 36(1), pp.45-71. Pucher, J. and Buehler, R. (2010). Walking and Cycling for Healthy Cities. Built environment, 36(4), pp.391-414. Rasmussen, M., Grøntved, A., Blond, K., Overvad, K., Tjønneland, A., Jensen, M. and Østergaard, L. (2016). Associations between Recreational and Commuter Cycling, Changes in Cycling, and Type 2 Diabetes Risk: A Cohort Study of Danish Men and Women. PLoS Med, 13(7), p.e1002076.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
Útok na Van der Poela během Paříž–Roubaix: Fanouškovi hrozí pokuta i vězení
15.04.2025 | Kategorie: silniční

Cyklista útok ustál a dojel si pro vítězství, ale případ má nyní dohru u policie a hrozí i soudní řízení.

Paříž-Roubaix 2025: Výsledky
13.04.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel tímto vítězstvím přidal osmý triumf v monumentálních klasikách a potvrdil svou dominanci v jarních závodech.

Paříž–Roubaix 2025: Kdy a kde sledovat
12.04.2025 | Kategorie: silniční
V neděli 13. dubna 2025 se uskuteční 122. ročník legendárního cyklistického závodu Paříž–Roubaix, známého jako „Peklo severu“.
Vif Eleven Head Cyklolive vstupuje do 15. sezony s velkými ambicemi
11.04.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistický tým má více než 120 závodníků všech věkových a výkonnostních kategorií. 
» více novinek a videí