Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Datum vydání: 18.03.2017

Zákon o silničním provozu oddíl 5, § 57, odst. 3 stanovuje, že cyklisté by nikdy neměli jezdit vedle sebe, ale pouze jednotlivě za sebou. Je to ale z praktického hlediska bezpečnější? 

Snad každý se ocitl v nepříjemné situaci, když na něho při projížďce nebo tréninku najel, ohrozil nebo "umyl vodou z odsřikovačů" motorista. Proč se tak děje? 
 
Zkušení cyklisté, ale i amatéři při jízdě ve dvou volí obvykle jízdu vedle sebe než jízdu za sebou dle platného zákona o silničním provozu. Pro cyklisty je to vždy dilema, ale většina tvrdí, že jízda vedle sebe je bezpečnější. V Polsku to dokonce řeší tak, že cyklisté za sebou mohou jet maximálně dva a další v pořadí musí držet rozestup alespoň pro předjíždějící auto.
 
Odlišný názor zastává Velká Británie a Nizozemsko, kde je jízda vedle sebe povolená. Dokonce v Austrálii je při větším počtu cyklistů jízda vedle sebe povinná.
 
Obvykle motoristé reagují na jízdu cyklistů vedle sebe troubením nebo bližším najetím k cyklistovi, čímž porušují zákon o silničním provozu a tak i malá chyba může způsobit smrtelné následky, čehož si většinou nejsou řidiči vůbec vědomi.
  
Například v Norsku měli již dříve v úmyslu bezpečnost cyklistů podpořit televizním spotem, ve kterém si zahrál Thor Hushovd ze stáje BMC. Klip se zaměřuje na konkrétní skupinu účastníků silničního provozu, když chce zvýšit sledovanost cyklistů v provozu.


Otázkou je, zdali je zákon o silničním provozu správně nastavený. Zde je pár příkladů k zamyšlení.

1. Jízda vedle sebe je bezpečnější!

Jednoduše řečeno, ve více jezdcích je bezpečnější jezdit vedle sebe. Znamená to, že motoristé mohou jezdce předjet daleko jednodušeji než řadu za sebou jedoucích cyklistů

Od motoristů se očekává ohleduplnost vůči cyklistům a poskytnutí dostatečného prostoru pro bezpečnou jízdu. Řidiči by měli dbát na bezpečnost cyklistů, což znamená, že by měli předjíždět skupinu cyklistů tehdy, když v protisměru nebude žádná překážka. Motoristé také musí počítat s tím, že cyklisté mají právo vyhýbat se překážkám na vozovce.

2. Motorista může předjíždět plynuleji!

Jízda vedle sebe také umožňuje motoristovi plynuleji předjet skupinu cyklistů. Je tedy zřejmé, že motorista mine skupinu v kratším čase, stráví méně času v protisměru vozovky a po boku skupiny cyklistů. Stává se tak pro cyklisty méně nebezpečným
 
Zde je naše grafické znázornění dané situace.
 
 
Cyklistické kolo má na délku přibližně 1,80 m, rozestup mezi jednotlivými cyklisty je přibližně okolo půl metru a ve čtyřčlenné skupině vedle sebe (po dvou) má na délku zhruba 5 m, zatímco v jízdě za sebou bude délka dvojnásobná. Berme v úvahu, že se délka skupiny bude měnit dle zkušeností skupiny.

3. Je to zábavnější!

Cyklisté prožívají díky jízdě vedle sebe a komunikaci s ostatními spolujezdci intenzivnější a zábavnější jízdu. Většina cyklistů dává přednost někomu, s kým si může poklábosit, což se nevylučuje s bezpečnou jízdou. Většina řidičů také mluví se svými spolujezdci a není to považováno za nebezpečnou jízdu!


 

Pro doplnění uvádíme některá vybraná fakta ze zákona o silničním provozu oddílu 5, § 57 a 58

§ 57

(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.

(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.

§ 58

(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, který splňuje technické podmínky stanovené zvláštním předpisem 2), nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.

(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Styl a pohodlí v jednom. Brýle Nandej Action Wide na každé dobrodružství
18.12.2024 | Kategorie: Testy
Měli jsme možnost vyzkoušet brýle Nandej - model Action Wide, který je širší a větší než většina ostatních modelů, což přesně odpovídá trendům této doby.
Test trenažéru Garmin Tacx Neo 2T
14.12.2024 | Kategorie: Testy
Garmin Tacx Neo 2T patří mezi nejmodernější cyklistické trenažéry na trhu a nabízí široké spektrum funkcí pro efektivní indoor trénink.
Nový cyklistický fenomén: Colnago Y1Rs, kolo Tadeje Pogačara
13.12.2024 | Kategorie: silniční
Italská značka Colnago představila své nové závodní kolo Y1Rs, na kterém bude jezdit Tadej Pogačar a tým UAE Team Emirates.
Pogačar chce v roce 2025 obhájit duhový dres i vítězství na Tour de France
12.12.2024 | Kategorie: silniční
Úřadující mistr světa Tadej Pogačar na tiskové konferenci ve španělském Benidormu poodhalil své závodní plány na rok 2025.
Kola s vlnitým profilem – Equator představuje svou novinku kola WAVY za zaváděcí cenu do konce roku
11.12.2024 | Kategorie: Komerční sdělení
Český Equator představením titanových kol zdaleka nekončí a před Vánocemi uvádí na trh zapletená kola s vlnitým ráfkem příhodně nazvaná Wavy.
Lefevere na konci roku opustí roli šéfa týmu Soudal Quick-Step
11.12.2024 | Kategorie: ostatní
Cyklistická stáj Soudal Quick-Step oznámila, že Patrick Lefevere 31. prosince 2024 odstoupí z pozice generálního ředitele.
Tom Pidcock mění tým, kola Pinarello si však ponechá
10.12.2024 | Kategorie: ostatní
Britský cyklista Tom Pidcock, známý svou všestranností a úspěchy na horských kolech i v cyklokrosu, udělal významný krok ve své kariéře – od roku 2025 bude závodit za tým Q36.5. 
Wout van Aert plánuje pouze šest startů v cyklokrosové sezóně, světový šampionát vynechá
10.12.2024 | Kategorie: cyklokros
Belgický cyklista Wout van Aert, trojnásobný mistr světa v cyklokrosu, oznámil svůj zimní program.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (9.12-15.12.2024)
09.12.2024 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Zaplněný sál ŠKODA Pražského MTB poháru tleskal Petrovi Markovi
09.12.2024 | Kategorie: MTB
Stojící, zaplněný sál Lidového domu ve Kbelích, se v rámci Slavnostního večera ŠKODA Pražského MTB poháru, dlouhým potleskem rozloučil se zakladatelem disciplíny MTB v České republice, prezidentem Českého svazu cyklistiky a výjimečným člověkem, Petrem Markem.
» více novinek a videí