Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Datum vydání: 18.03.2017

Zákon o silničním provozu oddíl 5, § 57, odst. 3 stanovuje, že cyklisté by nikdy neměli jezdit vedle sebe, ale pouze jednotlivě za sebou. Je to ale z praktického hlediska bezpečnější? 

Snad každý se ocitl v nepříjemné situaci, když na něho při projížďce nebo tréninku najel, ohrozil nebo "umyl vodou z odsřikovačů" motorista. Proč se tak děje? 
 
Zkušení cyklisté, ale i amatéři při jízdě ve dvou volí obvykle jízdu vedle sebe než jízdu za sebou dle platného zákona o silničním provozu. Pro cyklisty je to vždy dilema, ale většina tvrdí, že jízda vedle sebe je bezpečnější. V Polsku to dokonce řeší tak, že cyklisté za sebou mohou jet maximálně dva a další v pořadí musí držet rozestup alespoň pro předjíždějící auto.
 
Odlišný názor zastává Velká Británie a Nizozemsko, kde je jízda vedle sebe povolená. Dokonce v Austrálii je při větším počtu cyklistů jízda vedle sebe povinná.
 
Obvykle motoristé reagují na jízdu cyklistů vedle sebe troubením nebo bližším najetím k cyklistovi, čímž porušují zákon o silničním provozu a tak i malá chyba může způsobit smrtelné následky, čehož si většinou nejsou řidiči vůbec vědomi.
  
Například v Norsku měli již dříve v úmyslu bezpečnost cyklistů podpořit televizním spotem, ve kterém si zahrál Thor Hushovd ze stáje BMC. Klip se zaměřuje na konkrétní skupinu účastníků silničního provozu, když chce zvýšit sledovanost cyklistů v provozu.


Otázkou je, zdali je zákon o silničním provozu správně nastavený. Zde je pár příkladů k zamyšlení.

1. Jízda vedle sebe je bezpečnější!

Jednoduše řečeno, ve více jezdcích je bezpečnější jezdit vedle sebe. Znamená to, že motoristé mohou jezdce předjet daleko jednodušeji než řadu za sebou jedoucích cyklistů

Od motoristů se očekává ohleduplnost vůči cyklistům a poskytnutí dostatečného prostoru pro bezpečnou jízdu. Řidiči by měli dbát na bezpečnost cyklistů, což znamená, že by měli předjíždět skupinu cyklistů tehdy, když v protisměru nebude žádná překážka. Motoristé také musí počítat s tím, že cyklisté mají právo vyhýbat se překážkám na vozovce.

2. Motorista může předjíždět plynuleji!

Jízda vedle sebe také umožňuje motoristovi plynuleji předjet skupinu cyklistů. Je tedy zřejmé, že motorista mine skupinu v kratším čase, stráví méně času v protisměru vozovky a po boku skupiny cyklistů. Stává se tak pro cyklisty méně nebezpečným
 
Zde je naše grafické znázornění dané situace.
 
 
Cyklistické kolo má na délku přibližně 1,80 m, rozestup mezi jednotlivými cyklisty je přibližně okolo půl metru a ve čtyřčlenné skupině vedle sebe (po dvou) má na délku zhruba 5 m, zatímco v jízdě za sebou bude délka dvojnásobná. Berme v úvahu, že se délka skupiny bude měnit dle zkušeností skupiny.

3. Je to zábavnější!

Cyklisté prožívají díky jízdě vedle sebe a komunikaci s ostatními spolujezdci intenzivnější a zábavnější jízdu. Většina cyklistů dává přednost někomu, s kým si může poklábosit, což se nevylučuje s bezpečnou jízdou. Většina řidičů také mluví se svými spolujezdci a není to považováno za nebezpečnou jízdu!


 

Pro doplnění uvádíme některá vybraná fakta ze zákona o silničním provozu oddílu 5, § 57 a 58

§ 57

(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.

(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.

§ 58

(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, který splňuje technické podmínky stanovené zvláštním předpisem 2), nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.

(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
Útok na Van der Poela během Paříž–Roubaix: Fanouškovi hrozí pokuta i vězení
15.04.2025 | Kategorie: silniční

Cyklista útok ustál a dojel si pro vítězství, ale případ má nyní dohru u policie a hrozí i soudní řízení.

Paříž-Roubaix 2025: Výsledky
13.04.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel tímto vítězstvím přidal osmý triumf v monumentálních klasikách a potvrdil svou dominanci v jarních závodech.

Paříž–Roubaix 2025: Kdy a kde sledovat
12.04.2025 | Kategorie: silniční
V neděli 13. dubna 2025 se uskuteční 122. ročník legendárního cyklistického závodu Paříž–Roubaix, známého jako „Peklo severu“.
Vif Eleven Head Cyklolive vstupuje do 15. sezony s velkými ambicemi
11.04.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistický tým má více než 120 závodníků všech věkových a výkonnostních kategorií. 
» více novinek a videí