Datum vydání: 30.11.2014
Hrudní chirurg a emeritní přednosta III. chirurgické kliniky 1. LF UK a FN Motol, Prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., nám poskytl svoji reflexi k návrhu senátora za Hodonínsko, Zdeňka Škromacha netrestat cyklisty, kteří požili alkohol a vyrazili na komunikace.
Zdeněk Škromach chce prosadit změnu zákona, kde by alkohol v krvi byl u cyklistů tolerován, pokud by se nestali účastníky dopravní nehody. Podle něj je cyklista tím, že se napije, nebezpečný zejména sám sobě a nikoliv svému okolí. Škromach nabádá zejména k obezřetnosti a prevenci požití alkoholu na straně řidičů. Jeho návrh by mohl vstoupit do legislativního procesu již počátkem příštího roku.
Svou reakci na tento návrh nám poskytl milovník cyklistiky a sám výtečný cyklista, pan profesor Pavel Pafko, který je široké veřejnosti známý zejména záchranou života bývalého prezidenta České republiky, Václava Havla a také první úspěšně provedenou transplantací plic v zemi. Profesor Pafko je kromě svého životního poslaní oddán také sportu. Do práce jezdí (ve čtyřiasedmdesáti letech) až na výjimky na kole, a na kole také zdolal několik horských etap Tour de France!
Reakce profesora Pafka:
Pan senátor upozornil na to, že v jeho rodném kraji (jižní Morava) opouštějí často lidé vinné sklepy a různě posilněni se vydávají na kole domů. Přimlouvá se za to, aby nebyli pokutováni příslušníky policie za předchozí požití alkoholu.
Sám jsem celoživotní cyklista, ale také lékař. Právě v okolí Břeclavi se mi při jízdě autem v noci náhle připletl do cesty takový veselý a navíc neosvětlený cyklista (kdo z nich svítí)? Že ohrožují pouze sebe? Bohužel ohrožují i ostatní. Nečekaná změna směru jízdy takového cyklisty může vést řidiče auta k strhnutí volantu s různými následky.
V podstatě lze všechna vozidla pohybující se po veřejných komunikacích rozdělit na ty, která mají registrační značky a ta bez ní. Kolo, jak víme, patří do druhé skupiny. Je to ale jenom kolo? Dnes máme kola s přídatným elektromotorkem (elektro-kolo), či malým spalovacím (moto-kolo). Nakonec na mopedu se také šlape. Šlape se na všech. Budu-li šlapat na mopedu je to v pořádku? Na jedné straně máme tedy snahu o povolení uzdy cyklistů, na druhé přitahování uzdy chodcům, kteří budou muset při chůzi po komunikaci nosit na svém oblečení při zhoršené viditelnosti reflexní prvky. Opět půjde o jejich bezpečnost, ale i o bezpečnost ostatních uživatelů veřejných komunikací. Pokud vše projde, doporučuji, aby veselí cyklisté byli obalování do reflexních prvků jako miminka v peřince.
Samozřejmě, výše uvedené se týká veřejných komunikací ne různých stezek mezi vinohrady. Tam ale policie zasahovat nebude. Jenom pro zajímavost: před několika lety jsem se zajímal o statistiku, v kterých hodinách dochází k nejčastějším cyklistickým úrazům. S překvapením jsem zjistil, že to bylo po dvacáté první hodině.
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí