Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Datum vydání: 01.02.2016

Není to tak dlouho, kdy se po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž - Roubaix v roce 2010 začalo více debatovat o motorovém dopingu. Švýcar tehdy ujel skupince jezdců bez výrazného nástupu v sedle a bez problému urval soupeře z háku. Přestože mohl mít tehdejší jezdec Saxo-Banku jako kvalitní specialista na jarní klasiku výbornou výkonnost, u mnoha fanoušků to vzbudilo pochybnosti.

Cancellara tehdy nebyl obviněn, neboť kromě neusvědčujícího videozáznamu nikdo neměl žádné důkazy ukazující na nesportovní praktiky. Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ještě v té době kola po závodě pravidelně nekontrolovala. Nikoho to totiž ani nenapadlo.

„Já vím, jak jsem dosáhl svého vítězství. Mám motor, ale ten je v mém těle. Ten je silnější než si dokážete představit. Za posledních deset let jsem ukázal, že nepotřebuji žádné jiné motory,“ sebevědomě prohlašoval Cancellara v roce 2010.

 
Od té doby byly skryté motorky tabu, o kterém se moc často nemluvilo, ale pouze spekulovalo, když někdo předvedl extrémní výkon. Navíc s příchodem elektrického řazení začaly být takové elektro-inovace cyklistice více otevřené.


S postupem času se testování na motorový doping v rámu kola nevyhnul například ani český jezdec Zdeněk Štybar po světovém šampionátu v cyklokrosu v roce 2014, kdy v boji o titul předvedl skvělý výkon. Český jezdec ale bez problému dokázal po kontrole kola své kvality, stejně jako ostatní jezdci šampionátu. UCI tak odstartoval sezonu 2014 hledáním něčeho neznámého.
 
Tvrdě se do toho UCI pustila na španělské Vueltě 2014, kdy bylo pěti jezdcům, včetně Alberta Contadora, odebráno kolo na kontrolu. Hlavním impulsem byl ale Kanaďan Rider Hesjedal, který v zatáčce nešikovně spadl a kolo se mu nečekaně ještě jednou otočilo, jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu.
 
 
V loňské sezoně se již kontroly staly rutinou a UCI se snaží kola jezdců pravidelně kamerovou sondou kontrolovat. Například v loňské sezoně na klasice Milán-San Remo bylo rozebráno celkem 37 kol. Závodní stroje patřily týmu Trek Factory Racing, Etixx-Quick-Step, Orica-GreenEdge, Kaťuša a Giant-Alpecin. Celá sezona byla naštěstí čistá a žádný jezdec nebyl na motorický doping pozitivní.
 


 
První rybu chytla UCI o víkendu na světovém šampionátu v Heusden-Zolde, kdy měla Belgičanka Femke van den Driesscheová v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Tento prohřešek ji nejenom v cyklistickém světě proslavil více než, kdyby se sama stala šampionkou.  
 
Do kolokvia o motorovém dopingu navíc přispěl i bývalý profesionální italský jezdec Davide Cassani, jež dříve pro domácí média prohlásil, že se podobné stroje používaly profesionály od roku 2004.
 
Téma motorového dopingu se netýká pouze motorku ve středu kola, ale můžou to být i elektromagnetická kola, která mohou jezdci pomoci vyprodukovat 20-60 wattů a údajně jsou nyní nejdokonalejší formu mechanického dopingu. O tomto typu motorového dopingu dnes informoval italský deník Gazzetta dello Sport.
 
V cyklistice tak nastala nová éra. Jezdci hlásí: Jsme čistí! Ale je to opravdu tak? Pro UCI tak nastala sezona hledání a řešení nového závažného problému. 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

700 startujících v úvodním závodě ŠKODA Pražského MTB poháru v Motole!
01.04.2025 | Kategorie: MTB
Více než 700 startovních registrací evidoval online systém pro úvodní dva závody ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country.
Turek slaví vítězství ve Velké Bíteši a ATT zkompletoval hattrick
01.04.2025 | Kategorie: silniční
Tradiční jarní klasika Velká Bíteš Brno Velká Bíteš odstartovala domácí silniční sezónu 2025 ve velkém stylu.
FOX 2026 34 SL - bezkonkurenční schopnosti pro moderní XC
31.03.2025 | Kategorie: MTB
Fox nově definuje možnosti horských kol s nízkým zdvihem a představuje zcela nový model 34 SL.
Canyon Neuron:ON AL – dostupný a schopný trailový e‑bike, který demokratizuje výkon
31.03.2025 | Kategorie: MTB
Canyon Neuron:ON AL je nový model elektrického horského kola s hliníkovým rámem a špičkovým pohonem Bosch Performance Line CX. 
Van der Poel ovládl E3 Saxo Classic 2025 suverénním sólem
29.03.2025 | Kategorie: silniční
Mathieu van der Poel potvrdil svou roli hlavního favorita a ve 41. ročníku klasiky E3 Saxo Classic předvedl dominantní výkon.
SRAM útočí na Shimano novými mechanickými T-Type sadami
27.03.2025 | Kategorie: MTB
Americký SRAM opět ukazuje, že konkurence ve světě cyklistických pohonů nikdy nespí. 
Pogačar mění plány: Místo E3 a Gent-Wevelgemu pojede Paříž-Roubaix
26.03.2025 | Kategorie: silniční
Tadej Pogačar opět překvapuje. Místo tradičních belgických klasik E3 Classic a Gent-Wevelgem si poprvé v kariéře vyzkouší legendární Paříž-Roubaix.
Úvodní závod ŠKODA Pražského MTB poháru v Motole se uskuteční 29. a 30. března
24.03.2025 | Kategorie: MTB
Sobota a neděle 29. a 30. března otevře domácí závodní scénu olympijského XCO v pražském Motole, kde se uskuteční úvodní dva závody již 13. ročníku volnočasového seriálu horských kol pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem, ŠKODA Pražský MTB pohár 2025.
Chloé Dygert na Milan-San Remo s unikátním Aeroad CFR
24.03.2025 | Kategorie: silniční
Speciální MyCanyon lakování od světově uznávané italské umělkyně.
Nový Canyon Exceed je nejvšestrannější XC na trhu
24.03.2025 | Kategorie: MTB
Canyon přichází s novou generací modelu Exceed – legendárního závodního hardtailu, který dostal modernější geometrii, lepší komfort a více úložného prostoru.
» více novinek a videí