Datum vydání: 23.03.2023
Řada turisticky atraktivních míst ve Středočeském kraji je dostupná, díky rozšiřující se síti cyklotras, i z nádraží. Kraj navíc, historicky poprvé, podpoří budování cyklistické infrastruktury – chce nechat postavit cyklověže a cykloboxy. Co dalšího chystá?
I díky většinou přívětivému terénu je Středočeský kraj skutečným cyklistickým rájem, nezřídka jsou cyklostezky napojeny i na hustou síť železnic a nádraží. Cesta vlakem do mikroregionu a následný výlet na kole se tedy přímo nabízejí. Kraj se navíc snaží každý rok cyklistickou mapu rozšířit o další úseky. Kromě toho, infrastrukturu nevyužívají jen cyklisté, ale i vyznavači koloběhu. „Naší strategií je investovat především do rozvoje dálkových páteřních cyklotras, které se napojují do dalších krajů. Dalšími prioritami je budování páteřních regionálních tras a cyklotrasy do propojovacích bodů na hranici Prahy. Mix průběžného dobudovávání stezek, jejich dostupnost z množství železničních stanic a řada přírodních i architektonických krás, dělá z našeho kraje skutečně atraktivní region,“ podotýká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Středočeský kraj, jako investor, plánuje v tomto roce zahájit řadu projektů rozšiřující cyklistickou infrastrukturu. V rámci dálkové páteřní cyklotrasy Labská 2, vedené v koridoru řeky Labe, bude zahájena realizace staveb 2 úseků vedených po pravém břehu Labe od Kostelce nad Labem v celkové délce cca 10 km. Realizací staveb projektů Kostelec nad Labem – Kozly a Kozly – Tuhaň vznikne nejen nové propojení dálkové mezinárodní cyklotrasy, ale též tato stavba poskytne cyklistickou infrastrukturu pro místní obyvatele, kteří se přepravují mezi obcemi.
Další chystanou stavbou na Labské cyklotrase je budování projektu Lávka vč. cyklostezky Lysá nad Labem – Bezbariérová trasa a cyklotrasa Litol – Labe. Vznikne tak lávka přes Labe jako součást mostu Bohumila Hrabala v Lysé – Litoli. Stavba lávky bude zahájena na jaře 2023. Úsek v budoucnu naváže na další, ještě nevybudovanou část, tj. Nymburk – Lysá nad Labem – Čelákovice. „Kromě toho, dále zbývá dokončení úseků z Týnce nad Labem ke Kolínu a z Kolína do Poděbrad. Dostavbou všech projektů vznikne souvislá Labská cyklostezka na území celého kraje. Na budování zbylých úseků neustále pracujeme,“ připomíná Petr Borecký.
Kraj musí dobudovat několik úseků i na Vltavské cyklistické cestě proto, aby bylo zajištěné souvislé spojení Mělníku a Prahy. Dílčí stavby jsou ve fázi projekční přípravy. V Mělníku se navíc napojí na Labskou stezku. Po ní lze pokračovat až na hranice s Německem. „Nejbližší stavbou je úsek Zdiby – Klecany. Řeší přeložku cesty z místní komunikace do samostatné komunikace pro cyklisty. Jedná se o výstavbu návazného úseku na již existující cyklostezku z Prahy do Zdib,“ informuje radní. Zahájení stavby se předpokládá v druhé polovině roku 2023. Vltavská cyklistická cesta je součástí evropské severojižní trasy EuroVelo číslo 7.
Naproti nádraží v Olbramovicích vznikne, v režii kraje, parkovací plocha pro 151 automobilů – včetně potřebného vybavení nabíječek na elektromobily. Jedná se o spádové místo pro širší oblast Voticka, kde se velké množství lidí sjíždí na vlaky ČD do Olbramovic a následně cestují do Benešova, Prahy či Tábora a Českých Budějovic. Součástí projektu budou stavební úpravy přednádražního prostoru, tj. výstavba autobusového obratiště a chráněného uložiště pro kola v podobě krytých stojanů a uzamykatelných cykloboxů včetně nabíjecího zařízení pro elektrokola. Zahájení stavebních prací je plánováno na druhou polovinu roku 2023.
Historicky poprvé Středočeský kraj výrazně podpoří budování cyklistické infrastruktury. Nově budou moci města a obce čerpat dotace na výstavbu cyklověží a cykloboxů. Věže už jsou na řadě středočeských nádraží, přičemž držitelé In Karet ČD tu při platbě za parkování bicyklu získají výraznou slevu. „Je to velmi dobrá zpráva pro lidi, kteří používají kola nejen pro zábavu, ale i pro dopravu do práce. Je jasné, že pokud chceme občany motivovat, aby alespoň na část své cesty použili kolo, nesmí se bát nechat na nádraží dražší bicykly. Věže i boxy nabízí velmi bezpečné uložení doslova za pár korun,“ konstatuje Petr Borecký. V dotačním fondu je pro letošek připraveno dvacet milionů korun. Pokud příjemci dotace zkombinují s těmi, které nabízí Státní fond dopravní infrastruktury, mohou z dotací pokrýt až sto procent vynaložených nákladů.
Dotační program musí ještě schválit krajští zastupitelé.
Zdroj a foto: TZ Středočeský kraj
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí