Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Datum vydání: 16.05.2018

V sobotu 12. května projelo Prahou 400 účastníků tradiční jarní cyklojízdy, kteří chtěli oslavit svobodný pohyb po městě.

Nešlo ale jen o společnou projížďku, cyklojízda je také příležitostí poukázat na dopravní problémy metropole. Čtyři pelotony z různých částí Prahy se spojily na Václavském náměstí a společně pokračovaly přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv.
 
Organizátoři cyklojízdy ze spolku Auto*Mat se znovu rozhodli pro hvězdicový formát, tedy několik menších ramen, které jedou z periferie a setkají se až v centru.

“Hvězdicové jízdy jsou v zahraničí oblíbené. U nás usnadní účastníkům příjezd z různých částí Prahy, méně zdržují dopravu a také můžeme ukázat, že cyklisté patří do všech částí města,” říká jedna z organizátorů, Petra Melingerová z Auto*Matu.

“V evropských městech se bulváry v centru pro auta zavírají třeba i každý víkend. My dostáváme jednou za rok dvacet minut na magistrále. Ale užili jsme si to a můžeme se také zamyslet nad tím, jak by magistrála a život ve vnitřní Praze mohly s nižší dopravou vypadat,” uzavírá další z organizátorů jízdy Vratislav Filler. 

Letošní novinkou cyklojízdy byla s ohledem na blížící se komunální volby závěrečná debata politiků a kandidátů o udržitelné dopravě (někteří z nich celou trasu také projeli). Pozvání přijali pražští zastupitelé Ondřej Mirovský (Zelení) a Ondřej Kallasch (Piráti), zastupitel MČ Praha 3 Radek Hlaváček (ČSSD), předseda výboru KDU-ČSL Prahy 5 Jan Martínek, člen komise pro cyklistickou dopravu Miroslav Prokeš (KSČM) a zástupce hnutí Praha sobě Adam Scheinherr. ANO, ODS a předvolební koalice TOP09+STAN nakonec do debaty své zástupce nevyslaly.
 
Politici vyjadřovali podporu cyklistické dopravě a doporučovali každoroční investice ve výši od 100 do 250 milionů Kč. Podpořili by také větší důraz na osvětu vedoucí k lepšímu vzájemnému chování cyklistů, motoristů a chodců.

“Chceme stavět cyklotrasy oddělené od silnic, tzv. cyklomagistrály, osvětlené cyklostezky, které by šlo používat i v mimosezóně,“ řekl například Pirát Ondřej Kallash.

“Nechtěli bychom dělat jen investice do stezek, za tu samou cenu se může zrekonstruovat několik ulic v centru tak, že budou odpovídat nárokům pěší, cyklo a automobilové dopravy,” přidal pohled uskupení Praha sobě Adam Scheinherr.

“Přáli bychom si, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům,” prezentoval stanovisko KDU-ČSL Jan Martínek.


Cyklojízda záměrně projela Prahou 1, kde místní radnice hrozí omezením cyklistů od 10 do 17 hodin. Omezení je již připraveno a městská část ho může kdykoliv zavést. Auto*Mat a 5000 signatářů jeho petice naopak žádají pražský magistrát, aby začal připravovat bezpečné, kompromisní řešení.
 
Účastníci debaty se jednomyslně shodli na nevhodnosti zákazu v navrhované podobě a na tom, že je třeba pro jízdu na kole přes centrum zajistit bezpečný průjezd. Mezi návrhy k řešení padlo upravení režimu ve vybraných ulicích, které by tak byly určeny přednostně pro cyklisty, dopravní zklidnění centra, ke kterému nedošlo, ale mělo dojít po zprovoznění tunelu Blanka nebo zřízení cyklistického průtahu v koridoru Severojižní magistrály.
  
Na debatě politiků dále zaznělo:

Ondřej Mirovský (Zelení):

“Nechceme, aby jezdili na kole všichni, pro město je ale dobré, když se jezdí na kole maximálně.”

“Jakkoliv na magistrátě nejsou některé věci optimální, myslím si, že zrovna oblast bezmotorové dopravy, bezbariéry, podpora cyklodopravy, BESIP, to jsou věci, které se podařilo dostat na úroveň, která tady nikdy nebyla.” 

Ondřej Kallasch (Piráti):

“Je dobré, aby se cyklistická opatření dělala v době, kdy se silnice nebo křižovatka opravuje. Investovat by se mělo mezi 100-150 miliony ročně, abychom dosáhli uvažovaného 5-7% podílu cyklistiky v Praze.

“Nechceme kreslit cyklopruh úplně všude, chápeme také potřeby automobilové dopravy.”

Radek Hlaváček (ČSSD):

“Chceme vyčlenit cyklistickou dopravu a bezpečnost do zvláštní kategorie, aby se dala snáze prosazovat. Ve chvíli, kde to je zabalené do balíku dopravních opatření, tak to vedle automobilové dopravy nemá dostatečnou prioritu.” 

Adam Scheinherr (Praha sobě)

“Podíl cyklodopravy je 1-2%, městské dopravní investice jsou ročně kolem 10 miliard, což pak v té cyklistice odpovídá těm 100-200 milionům korun.” 

Jan Martínek (KDU-ČSL):

“Rádi bychom iniciovali větší zklidnění dopravy zónami 30, humanizovali ulice výsadbou stromů, zřizováním laviček, parkovacích míst.” 

“Podporovali bychom cyklostrády a další opatření, myslíme si, že cyklisté patří do provozu, že cyklopiktogramy pomáhají větší bezpečnosti provozu.“
 
“Chtěli bychom, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům.”
 

Miroslav Prokeš (KSČM):

“V Praze máme v programovém prohlášení podporu cyklistické dopravy bezpečné, oddělené od automobilového provozu.”
 
“Souhlasím se vším, co tu bylo řečeno a rozhodně to budeme podporovat. Naši zastupitelé nebudou podporovat rozšiřování autodopravy na úkor cyklistů.”


Zdroj: Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat, foto: Kajetán


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Styl a pohodlí v jednom. Brýle Nandej Action Wide na každé dobrodružství
18.12.2024 | Kategorie: Testy
Měli jsme možnost vyzkoušet brýle Nandej - model Action Wide, který je širší a větší než většina ostatních modelů, což přesně odpovídá trendům této doby.
Test trenažéru Garmin Tacx Neo 2T
14.12.2024 | Kategorie: Testy
Garmin Tacx Neo 2T patří mezi nejmodernější cyklistické trenažéry na trhu a nabízí široké spektrum funkcí pro efektivní indoor trénink.
Nový cyklistický fenomén: Colnago Y1Rs, kolo Tadeje Pogačara
13.12.2024 | Kategorie: silniční
Italská značka Colnago představila své nové závodní kolo Y1Rs, na kterém bude jezdit Tadej Pogačar a tým UAE Team Emirates.
Pogačar chce v roce 2025 obhájit duhový dres i vítězství na Tour de France
12.12.2024 | Kategorie: silniční
Úřadující mistr světa Tadej Pogačar na tiskové konferenci ve španělském Benidormu poodhalil své závodní plány na rok 2025.
Kola s vlnitým profilem – Equator představuje svou novinku kola WAVY za zaváděcí cenu do konce roku
11.12.2024 | Kategorie: Komerční sdělení
Český Equator představením titanových kol zdaleka nekončí a před Vánocemi uvádí na trh zapletená kola s vlnitým ráfkem příhodně nazvaná Wavy.
Lefevere na konci roku opustí roli šéfa týmu Soudal Quick-Step
11.12.2024 | Kategorie: ostatní
Cyklistická stáj Soudal Quick-Step oznámila, že Patrick Lefevere 31. prosince 2024 odstoupí z pozice generálního ředitele.
Tom Pidcock mění tým, kola Pinarello si však ponechá
10.12.2024 | Kategorie: ostatní
Britský cyklista Tom Pidcock, známý svou všestranností a úspěchy na horských kolech i v cyklokrosu, udělal významný krok ve své kariéře – od roku 2025 bude závodit za tým Q36.5. 
Wout van Aert plánuje pouze šest startů v cyklokrosové sezóně, světový šampionát vynechá
10.12.2024 | Kategorie: cyklokros
Belgický cyklista Wout van Aert, trojnásobný mistr světa v cyklokrosu, oznámil svůj zimní program.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (9.12-15.12.2024)
09.12.2024 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Zaplněný sál ŠKODA Pražského MTB poháru tleskal Petrovi Markovi
09.12.2024 | Kategorie: MTB
Stojící, zaplněný sál Lidového domu ve Kbelích, se v rámci Slavnostního večera ŠKODA Pražského MTB poháru, dlouhým potleskem rozloučil se zakladatelem disciplíny MTB v České republice, prezidentem Českého svazu cyklistiky a výjimečným člověkem, Petrem Markem.
» více novinek a videí