Vision Zero - švédská vize bezpečných silnic

Vision Zero - švédská vize bezpečných silnic

Datum vydání: 27.01.2017

Švédská strategie prevence dopravních nehod je už přes dvacet let inspirací zemím z celého světa - USA v tomto směru chtějí myslet na cyklisty. 

Tzv. Vision Zero vlastně shrnuje švédský přístup k dopravní bezpečnosti, který je stavěn na stále unikátním principu: "z etického hlediska nikdy nemůže být přípustné, že jsou lidé zabíjeni nebo vážně raněni jako uživatelé dopravního systému". Švédové totiž razí teorii, že jsme pouze lidé, kteří dělají chyby a dopravní systém nám slouží k pohybu. Systém ale současně musí být navržen tak, aby nás vždy udržoval v bezpečí. 

Vision Zero se zrodila v roce 1994 a už od tři roky později se stala součástí švédské legislativy. V daném zákoně je ukotven cíl nulového procenta smrtelných a vážných nehod na silnicích. Základem je důraz na rovnoměrné sdílení zodpovědnosti uživateli komunikací a zároveň dopravními inženýry. Ti navrhli směrnice, které určují maximální přípustné rychlosti pro různé kategorie rizik.

Maximální rychlost 30 km/h je povolena v místech křížení vozovky s přechody pro chodce. Padesátkou motoristé mohou jet tam, kde hrozí boční střet s jiným automobilem, sedmdesátkou v místech s možností bočního střetu a více jak stovkou jen tam, kde jsou vyloučeny oba dva zmíněné typy kolizí (tedy na dálnicích).

Vše podléhá jedinému cíli - eradikaci smrtelných a vážných nehod. V této severské zemi je zkrátka komfort dopravy podřízen bezpečnosti a výsledky se dostavují. Na tamních komunikacích od té doby dochází ke stálému snižování počtu úmrtí, navíc při zvýšujícím se počtu motoristů (v roce 1997 - 541, 2011 - 314). 

 
 
V USA se inspirovali Švédskem a snaží se také o zvýšení bezpečnosti cyklistické infrastruktury. Tamní vědci totiž přišli na to, že jízda na cyklostezkách nemusí být nutně bezpečnější, než na normální ulici a to hlavně z důvodu nebezpečných míst, kde je stezka přerušena klasickou silnicí. Američtí vědci proto analogicky k Vision Zero navrhují redukci maximální rychlosti motorových mozidel v místech, kde dochází k míšení "provozu" automobilů a cyklistů (pochopitelně včetně chodců) až na 30 km/h.

Dalším technickým opatřením je navést stezku před místem křížení s vozovkou tak, aby se jí ještě předtím přiblížila na dohled. Řidiči i cyklisté si tak lépe uvědomí blížící se chvíli nutné zvýšené pozornosti. V případě odbočovacího pruhu kopírujícího boční pruh pro cyklisty pak odborníci doporučují viditelně označené rozhraní těchto dvou pásů tak, aby odbočující řidiči neohrozili cyklisty. Bohužel právě pruhy pro cyklisty totiž doposud nebyly příliš efektivní v zajištění bezpečnosti cyklistů. 

Spojené státy se nicméně stále ještě učí přístupům, jak vycházet vstříc cyklistům. Někde na to jdou LÉPE a někde bohužel HŮŘE...
 



Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Představujeme tým Ekotrend MTB Team
13.03.2025 | Kategorie: MTB
Na konci roku 2024 se na české MTB scéně objevil nový cyklistický tým nesoucí název EKOTREND MTB TEAM.
Mathieu van der Poel si pro závod Tirreno-Adriatico vybírá unikátní Aeroad CFR
12.03.2025 | Kategorie:
Van der Poel dostal custom lakovaný MyCanyon od světoznámé italské umělkyně Eleny Salmistraro.
Mathieu van der Poel si pro závod Tirreno-Adriatico vybírá unikátní Aeroad CFR
12.03.2025 | Kategorie: silniční

Van der Poel dostal custom lakovaný MyCanyon od světoznámé italské umělkyně Eleny Salmistraro.


Cannondale Topstone 3. generace: Nová éra gravel biků začíná!
11.03.2025 | Kategorie: gravel

Nová, třetí generace modelu Topstone přichází s vylepšenou geometrií, více komfortem a ještě lepšími schopnostmi v terénu.

Drama na Strade Bianche: Pogačar i přes tvrdý pád slaví třetí triumf
09.03.2025 | Kategorie: silniční
Slovinský mistr světa ovládl Strade Bianche už potřetí, ale tentokrát to nebyla pohodová jízda.
Strade Bianche má jediného favorita. Pogačar míří za triumfem, mezi soupeři i Čech Mathias Vacek
05.03.2025 | Kategorie: silniční

Tadej Pogačar se po roce vrací na trať, kde už slavil vítězství, a všechno naznačuje, že právě on bude hlavním mužem, kterého se soupeři pokusí zastavit.


Seriál Prima CUP odstartuje 12. dubna v Hradci Králové
03.03.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Byť zima o sobě ještě dává vědět, tak za pár týdnů odstartuje cyklistická sezóna.
Prima CUP startuje 12. dubna
03.03.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Byť zima o sobě ještě dává vědět, tak za pár týdnů odstartu​je cyklistická sezóna.
Superior XR: Evoluce X-Roadu, na kterou jsme čekali
03.03.2025 | Kategorie: gravel
Gravel scéna roste raketovým tempem a značky se předhánějí, kdo přijde s dokonalejším univerzálem.
Registrace ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 se otevře v pondělí 10. března
03.03.2025 | Kategorie: MTB
V pondělí 10. března v 10:00 hodin se otevře registrační systém pro úvodní závody volnočasového seriálu horských kol v olympijském cross country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem: ŠKODA Pražský MTB pohár 2025.
» více novinek a videí