Datum vydání: 24.05.2020
Pořídit si základní specifikaci kola často přináší mnoho kompromisů, se kterými se cyklista musí smířit a oželené si časem dokoupit.
Kde může výrobce nejvíce ušetřit? Odpružení, absence teleskopické sedlovky u biků s vyššími zdvihy a levnější sady pohonu a brzd. O to zajímavější je, když základní model od pohledu netrpí hluchým místem. Jaká je praxe třeba u takového Stevens Jura 2020 si prozradíme v dnešním článku.
Produkt pocházející z německého Hamburku je s námi pěkných pár let. V nabídce výrobce ověnčeného mnoha vavříny ze závodních klání je tato stálice k mání jak v hliníkové, tak v karbonové verzi. Pro letošní rok je to dokonce bezmotorové MTB s největším zdvihem v nabídce výrobce. Záměrně uvádíme v bezmotorové, protože Stevens viditelně reaguje na vlnu elektrokol, kde má stále k dispozici platformu Sledge, tedy endura, jehož čistě šlapací verze zmizela. Je to škoda, protože paleta byla pro milovníky větších zdvihů opravdu pestrá, navíc s oblíbeným all-mountainem Whaka. Ještě, že si Jura stále drží pověst zdařilého univerzála, který i část schopností výše uvedených kol dokáže zastat. Několikrát jsme se o tom přesvědčili u verzí z minulých let, jejichž rámová řešení a geometrie jsou v podstatě totožné. Však proč měnit úspěšné...
Stevens Jura tak zůstává fullem přesně na pomezí XC, maratonu a trailbiku. Vskutku od každého něco a k tomu stále onen odolný, lehce předimenzovaný rám. Ano, mluvíme tady o hliníkovém základu. Otázka zní: Mělo se něco změnit, když trendy tak rychle postupují kupředu? Jura by klidně mohl mít více položený úhel hlavové trubky místo poměrně konzervativních 68,5° nebo o pár milimetrů kratší zadní stavbu. Máme ale značnou obavu, že by přišel právě o svoje pověstné univerzální vlastnosti, kterým vždy dominovala stabilita, vyváženost a ochota rychle měnit směr. Další parametry geometrie? V rámové velikosti 18 správně nízká hlavová trubka o pouhých 100 mm, reach 435 mm, úhel sedlové trubky 73,8°. Tedy žádné extrémy, vybočování z řady. Rám disponuje systémem odpružení na principu přepákovaného čtyřčepu, tedy jedním z nejpopulárnějších řešení, s jehož kinematikou lze dobře pracovat. Standard jsou boost pevné osy, kónická hlavová trubka či vnitřní vedení kabeláže. To k vyčerpávajícím údajům o rámu z výborné slitiny hliníku s označením 7005.
Stevens vkládá důvěru u odpružení hlavně do amerického giganta Fox. Ani „základ“ celoodpružených modelů na tom není jinak. Samozřejmě nemůžeme v cenové relaci okolo 60 tis. očekávat „nálož“ ve stylu Factory s úpravou Kashima, ale obecně známo i řada Rhythm nefunguje nikdy pod očekáváním, či s necitlivým využíváním zdvihu. Navíc, pokud se jí poskytne servisem dodatečné promazání. Bavíme se o vzduchovém modelu 32 Float se 120 mm zdvihu. Tlumič poskytující zadní stavbě stejnou porci milimetrů je dokonce z řady Float Performace a disponuje systémem dvojitého pístu s možností nastavení nízkorychlostní komprese ve třech polohách. Další osazení si vzal do parády japonský gigant Shimano. Za pozornost stojí hlavně změna od loňska, v podobě nového Deore XT/SLX 2x12 pohonného ústrojí. Některé jezdce by určitě potěšila přítomnost jednoho převodníku vpředu, Stevens ale s ohledem na maximálně univerzální schopnosti kola zůstává u tohoto řešení. Ostatně, úprava v případě potřeby není nemožná. Označení brzd BR-M6000 též prozradí řadu Deore. Vskutku pěkná partička se usídlila na základní verzi Jury.
Pokud v titulku článku hovoříme o plně nabitém, naspecifikovaném kole, nesmí chybět teleskopická sedlovka, a to rovnou Kind Shock LEV-SI. Ta disponuje zdvihem dle velikosti rámové varianty, což je chytrý přístup. Na velikosti rámu reagují také zapletená kola. U nejmenší velikosti 16" najedeme průměr 27,5", dále je použito již největších obručí, ve všech případech s označením Fulcrum Red Zone 700 DB. Ty nahradily dříve osazené DT Swiss Mountain Classic. Zůstávají obuté shodné pláště - Schwalbe Nobby Nic Evolution. Ty zapadají mezi XC a trailování naprosto dokonale a jsou připraveny na bezdušové použití. Ostatní komponenty, jako kokpit se 760 mm širokými řídítky či sedlo, jsou od Oxygenu - tedy ve vlastní produkci Stevens. Jde o mateřskou značku.
Stevens meziročně reaguje drobnými korekcemi, snaží se vybrousit úspěšný model jen co možnosti dovolují, než ho jednou nahradí kompletně inovovaný Jura. Zatím, zdá se, nebylo tohoto kroku potřeba. Oblíbený full poskočil o kousek dál především díky novým možnostem mezi komponenty, v tomto případě hlavně co se pohonu týká. Za cenovku 64 900 Kč je to tedy velmi zajímavá nabídka, za kterou jezdec dostane odolné kolo více tváří a mnoha schopností.
Zdroj: TZ CykloŠvec/Martin Kuška, foto: Vlaďka Suchanová
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí