STEVENS JURA 2020: Plně nabito i v základu

STEVENS JURA 2020: Plně nabito i v základu

Datum vydání: 24.05.2020

Pořídit si základn​í specifikaci kola často přináší mnoho kompromisů, se kterými se cyklista musí smířit a oželené si časem dokoupit.


Kde může výrobce nejvíce ušetřit? Odpružení, absence teleskopické sedlovky u biků s vyššími zdvihy a levnější sady pohonu a brzd. O to zajímavější je, když základní model od pohledu netrpí hluchým místem. Jaká je praxe třeba u takového Stevens Jura 2020 si prozradíme v dnešním článku.
 
 
Produkt pocházející z německého Hamburku je s námi pěkných pár let. V nabídce výrobce ověnčeného mnoha vavříny ze závodních klání je tato stálice k mání jak v hliníkové, tak v karbonové verzi. Pro letošní rok je to dokonce bezmotorové MTB s největším zdvihem v nabídce výrobce. Záměrně uvádíme v bezmotorové, protože Stevens viditelně reaguje na vlnu elektrokol, kde má stále k dispozici platformu Sledge, tedy endura, jehož čistě šlapací verze zmizela. Je to škoda, protože paleta byla pro milovníky větších zdvihů opravdu pestrá, navíc s oblíbeným all-mountainem Whaka. Ještě, že si Jura stále drží pověst zdařilého univerzála, který i část schopností výše uvedených kol dokáže zastat. Několikrát jsme se o tom přesvědčili u verzí z minulých let, jejichž rámová řešení a geometrie jsou v podstatě totožné. Však proč měnit úspěšné...
 
 
Stevens Jura tak zůstává fullem přesně na pomezí XC, maratonu a trailbiku. Vskutku od každého něco a k tomu stále onen odolný, lehce předimenzovaný rám. Ano, mluvíme tady o hliníkovém základu. Otázka zní: Mělo se něco změnit, když trendy tak rychle postupují kupředu? Jura by klidně mohl mít více položený úhel hlavové trubky místo poměrně konzervativních 68,5° nebo o pár milimetrů kratší zadní stavbu. Máme ale značnou obavu, že by přišel právě o svoje pověstné univerzální vlastnosti, kterým vždy dominovala stabilita, vyváženost a ochota rychle měnit směr. Další parametry geometrie? V rámové velikosti 18 správně nízká hlavová trubka o pouhých 100 mm, reach 435 mm, úhel sedlové trubky 73,8°. Tedy žádné extrémy, vybočování z řady. Rám disponuje systémem odpružení na principu přepákovaného čtyřčepu, tedy jedním z nejpopulárnějších řešení, s jehož kinematikou lze dobře pracovat. Standard jsou boost pevné osy, kónická hlavová trubka či vnitřní vedení kabeláže. To k vyčerpávajícím údajům o rámu z výborné slitiny hliníku s označením 7005.
 
 
Stevens vkládá důvěru u odpružení hlavně do amerického giganta Fox. Ani „základ“ celoodpružených modelů na tom není jinak. Samozřejmě nemůžeme v cenové relaci okolo 60 tis. očekávat „nálož“ ve stylu Factory s úpravou Kashima, ale obecně známo i řada Rhythm nefunguje nikdy pod očekáváním, či s necitlivým využíváním zdvihu. Navíc, pokud se jí poskytne servisem dodatečné promazání. Bavíme se o vzduchovém modelu 32 Float se 120 mm zdvihu. Tlumič poskytující zadní stavbě stejnou porci milimetrů je dokonce z řady Float Performace a disponuje systémem dvojitého pístu s možností nastavení nízkorychlostní komprese ve třech polohách. Další osazení si vzal do parády japonský gigant Shimano. Za pozornost stojí hlavně změna od loňska, v podobě nového Deore XT/SLX 2x12 pohonného ústrojí. Některé jezdce by určitě potěšila přítomnost jednoho převodníku vpředu, Stevens ale s ohledem na maximálně univerzální schopnosti kola zůstává u tohoto řešení. Ostatně, úprava v případě potřeby není nemožná. Označení brzd BR-M6000 též prozradí řadu Deore. Vskutku pěkná partička se usídlila na základní verzi Jury.
 
 
Pokud v titulku článku hovoříme o plně nabitém, naspecifikovaném kole, nesmí chybět teleskopická sedlovka, a to rovnou Kind Shock LEV-SI. Ta disponuje zdvihem dle velikosti rámové varianty, což je chytrý přístup. Na velikosti rámu reagují také zapletená kola. U nejmenší velikosti 16" najedeme průměr 27,5", dále je použito již největších obručí, ve všech případech s označením Fulcrum Red Zone 700 DB. Ty nahradily dříve osazené DT Swiss Mountain Classic. Zůstávají obuté shodné pláště - Schwalbe Nobby Nic Evolution. Ty zapadají mezi XC a trailování naprosto dokonale a jsou připraveny na bezdušové použití. Ostatní komponenty, jako kokpit se 760 mm širokými řídítky či sedlo, jsou od Oxygenu - tedy ve vlastní produkci Stevens. Jde o mateřskou značku.
 
Stevens meziročně reaguje drobnými korekcemi, snaží se vybrousit úspěšný model jen co možnosti dovolují, než ho jednou nahradí kompletně inovovaný Jura. Zatím, zdá se, nebylo tohoto kroku potřeba. Oblíbený full poskočil o kousek dál především díky novým možnostem mezi komponenty, v tomto případě hlavně co se pohonu týká. Za cenovku 64 900 Kč je to tedy velmi zajímavá nabídka, za kterou jezdec dostane odolné kolo více tváří a mnoha schopností. 
 
Další informace na www.stevens-bikes.cz.
 
Zdroj: TZ CykloŠvec/Martin Kuška, foto: Vlaďka Suchanová

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Martin Stošek v dresu nového týmu Buff-Megamo
21.01.2025 | Kategorie: ostatní
Český reprezentant v maratonské cyklistice Martin Stošek vstupuje do sezóny 2025 v barvách nového týmu Buff-Megamo.
Jenny Rissveds a další generace talentů se připojují k týmu Canyon CLLCTV XC
21.01.2025 | Kategorie: ostatní
Canyon CLLCTV Factory XC Team je hrdý na to, že může oznámit svůj nejnovější přírůstek.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (20.1-26.1.2025)
20.01.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Nys a van Empelová ovládli závod Světového poháru v Benidormu
19.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Mezi muži ve španělském Benidormu zvítězil belgický talent Thibau Nys a v ženském závodě potvrdila svou dominanci Nizozemka Fem van Empelová.
Na mistrovství světa do francouzského města Liévin pojede 16 českých cyklokrosařů
16.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Od 31. 1. do 2. 2. proběhne ve francouzském Liévinu mistrovství světa v cyklokrosu.
ATT Investments: závodní program je na poměry kontinentálního týmu ohromující
15.01.2025 | Kategorie: silniční
ATT Investments zveřejnil závodní program na nadcházející sezónu. Už v loňském roce byl velmi bohatý, ten letošní jej ale výrazně překonává. Jen počet UCI závodů se zvýšil z loňských 39 na plánovaných 58. A počet závodů z úrovně vyšší než dvojkové se zvedl ze 6 na 11.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (13.1-19.1.2025)
15.01.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
David Průša je novým prezidentem Českého svazu cyklistiky
14.01.2025 | Kategorie: ostatní
Stávající viceprezident Českého svazu cyklistiky David Průša (50) byl na úterní mimořádné valné hromadě v pražském Orea Hotel Angelo jednohlasně zvolen novým prezidentem ČSC.
Nová pravidla UCI: Oslavy pod pokutou, novinky v občerstvování i závodních kategoriích
13.01.2025 | Kategorie: silniční
S příchodem nového roku 2025 vstoupila v platnost nová pravidla Mezinárodní cyklistické unie.
Boroš a Zemanová opět kralují českému cyklokrosu
11.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Hvězdami Mistrovství České republiky v cyklokrosu konané v zasněženém Jíčíně se stali favorizovaní Michael Boroš a Kristýna Zemanová.
» více novinek a videí