Datum vydání: 15.01.2019
Tradiční květnová týmová výzva Do práce na kole představuje poprvé i týdenní lednovou verzi. Řekli si o ni sami účastníci.
Jezdit celý květen do práce na kole, běhat nebo chodit pěšky může být pro někoho velká výzva.
Po osmi letech však tradiční jarní akce nestačí. Že může být kolo běžným dopravním prostředkem i víc než jen pár měsíců v roce, chtějí dokázat organizátoři ze spolku Auto*Mat i soutěžící z celé republiky.
„S nápadem přišel Jirka Štrupl z královéhradeckého Bajkazylu, mj. majitel orginálního cyklopluhu. S tím v zimě ve svém volném čase brázdí hradecké cyklostezky a odklízí sníh,” popisuje Honza Haruda, vedoucí projektu Do práce na kole z Auto*Matu.
„O tento šílený nápad jsme se podělili s účastníky našich dalších akcí. Na dotazník, jestli by se chtěli zapojit do týdenní lednové výzvy, nám odpovědělo 2 700 lidí a 58 % bylo pro. Tak jsme si řekli, že to zkusíme,” pokračuje Honza.
Lednová výzva Do práce na kole (ale také pěšky či poklusem) se koná
od 21. do 27. ledna, je zdarma a jednotlivci se mohou registrovat na webu
www.dopracenakole.cz. Tady pak mohou porovnávat svou pravidelnost i výkonnost s dalšími účastníky. Anonymizovaná data o zapsaných cestách pak pomáhají zjistit,
kudy cyklisté v zimě jezdí a jak by bylo možné tomu přizpůsobit infrastrukturu.
V Lednové výzvě
nejde o kilometry, ale o pravidelnost. Během týdne je potřeba alespoň 3 dny vyrazit na vlastní pohon.
Způsoby pohybu je možné kombinovat. Cesty si pak účastníci tradičně zapisují ručně na webu, nebo pomocí
propojených aplikací Urban Cyclers, Na kole Prahou, Superlife nebo Strava.
„Pro naše příznivce i milovníky kol to bude skutečná výzva. Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. Doporučujeme také nezapomenout na řádné osvětlení kola. A pokud podmínky nedovolí kolo, chůze pěšky to jistí,“ dodává Michal Lehečka z Auto*Matu.
Důležitým aspektem akce je
zdravotní přínos pohybu po vánočních svátcích a také upozornění na fakt, že
většina znečištění v Praze překvapivě nepochází z průmyslu, ale
z automobilové dopravy.
Výsledky dotazníku a vybrané odpovědi respondentů
58 % ano 22 % ne, 15 % jezdí celoročně, 5 % záleží
ANO
ANOO, skvělý nápad a výzva.
Do práce na kole jezdím v létě-zimě od roku 1985.
Jezdím pravidelně celou zimu, nevidím v tom nic zvláštního…
Určitě se ráda zúčastním, jen asi ale pěšo :-)
Jezdím už 7 let celoročně přes 20 km jedna cesta v Praze.
NE
Vy jste se už nadobro zbláznili?
Ne, protože nemáme v práci uzpůsobené zázemí pro zimní dojíždění (sprchy, šatny, parking).
Mám to 27km tam + na Vysočině je led a sníh = unreal.
Bohužel se v zimě soli a díky tomu nebudu jezdit na kole.
S ohledem na brněnskou dopravu, která je v zimě snad ještě horší jak v létě, a absenci vyhrazených pruhů pro cyklisty v centru, je to o strach.
ZÁLEŽÍ
Ano. pokud nenapadne sníh, protože cyklostezku nikdo nevyhrnuje, pak nejsou vidět okraje stezky v jednolitém bílém prostoru.
Kdybych měl v okolí v zimě udržovanou cyklostezku tak ano, ale ježdění po rozsolené či zmrzlé silnici v ranní špičce je o život, takže ne.
Po městě zcela jistě ano, nicméně 28km z ČB na Temelín asi není reálné...Obzvlášť ráno, když je mlha, námraza a sněží. :)
Vše se odvíjí od klimatických podmínek a hlavně viditelnosti. Jsem zároveň i řidič a cyklisty jedoucí na zasněžených a namrzlých vozovkávkách bych nejraději ...
Ano, zvládli. Ale náš zaměstnavatel má v zimním období zákaz vjezdu jednostopym vozidlum:-/
Ano, pokud bych si pořídil vhodné oblečení.
Možná - pro mne je učující počasí a dostupnost bikeshringu (kolemplzne.cz) který většinou pro pohyb ve městě využívám. V posledních listopadových týdnech jsem tento způsob 2x využil.
Záleželo by na motivaci, bez jistoty výhry něčeho se na to vykašlu.
Zdroj: TZ Auto*Mat, z.s., Foto: Anna Šolcová
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí