Datum vydání: 02.05.2014
Počátky závodu se datují do roku 1909, kdy italský sportovní magazín Gazetta dello Sport díky dobrovolným finančním příspěvkům z celé země a zejména pak kasina ze Sanrema mohl uspořádat dvou a půl týdenní sportovní akci, která v Itálii před tím neměla obdoby.
Vůbec prvním zahraničním vítězem se po slavné éře Fausta Coppiho a Gina Bartaliho stal v roce 1950 Švýcar Hugo Koblet, který načal éru internacionalizace vítězů do té doby více či méně domácí záležitosti. Důkazem budiž pět vítězství Belgičana Eddyho Merckxe, který se stal jedním ze tří historicky nejúspěšnějších cyklistů na Giru, stejný počet vítězství jako on nasbírali pouze domácí borci Alfredo Binda a právě Fausto Coppi.
Po předloňském milníku, kdy na Giru slavil poprvé v historii kanadský závodník – Ryder Hesjedal, se loni dočkali domácí fanoušci opět svého hrdiny, když v ulicích cílové Brescie slavil Vincenzo Nibali. Domácí miláček se ovšem před sezonou rozhodl neobhajovat domácí titul a soustředí všechny své síly na pokus o triumf na Tour de France.
I bez Nibaliho se však 9. května na startu v Belfastu sejde pořádná konkurence. Nebude zde chybět lídr stáje Kaťuša Joaquim Rodriguez, který by konečně rád vyhrál na jedné z Grand Tours (na Giru v roce 2012 vyhrál dvě etapy a ovládl bodovací soutěž), Nairo Quintana – loňský vítěz soutěže pro nejlepšího vrachaře a nejlepšího mladého jezdce na Tour de France, kde obsadil konečné druhé místo hned za Chrisem Froomem, a také Cadel Evans, který loni na Giru skončil celkově třetí. Ve dnech, kdy cyklisté nebudou trpět v kopcích, bude určitě jedním z největších favoritů na etapová vítězství Marcel Kittel, který bude mít situaci trochu ulehčenou absencí Marka Cavendishe. Bohužel, ani jeden z 219 borců na startu nebude reprezentovat české barvy.
Závodu se kromě stabilních osmnácti týmů s licencí WorldTour, zúčastní také čtyři kontinentální ekipy, které od pořadatelů obdržely divoké karty – domácí stáje Androni Giocattoli-Venezuela, Bardiani-CSF, Yellow Fluo a kolumbijský tým Colombia.
Devadesátý sedmý ročník závodu startuje 22 kilometrů dlouhou týmovou časovkou netradičně ze severo-irského Belfastu. Celkem tři etapy závodníky čekají na věčně zeleném ostrově, když druhá 218 kilometrů dlouhá etapa se startem a cílem v Belfastu bude následována tou s cílem tentokráte v irské metropoli, Dublinu. Po následném dlouhém transferu do Itálie si aktéři závodu vybojovali u UCI výjimku, takže na Apeninském poloostrově budou první den odpočívat, než se vydají na osmnácti etapovou pouť, na jejímž konci, 1. června, budou mít v nohách rekordních 3446 kilometrů.
Pořadatelé pro cyklisty letos připravili hned 3 časovky. Kromě té úvodní týmové, budou muset závodníci absolvovat v druhém týdnu náročný 42 kilometrů dlouhý individuální boj proti proti chronometru se zvlněným profilem. Do hor se pak poprvé vyjede ve 14. a 15. etapě, po kterých bude následovat určitě vítaný den odpočinku před extrémně náročným posledním týdnem závodu.
V něm jsou na programu kromě rovinaté sedmnácté a poslední etapy 3 dny v horách a další, horská, časovka. V té budou muset cyklisté překonat na dvaceti sedmi kilometrech převýšení téměř 1600 metrů, když poslední sedm kilometrů dlouhá pasáž je nejprudší s průměrným sklonem téměř 9 procent!
Předposlední den je pak na programu horský finiš na proslulém Monte Zoncolan aby pak závodníci druhý den dorazili do cílového Terstu, který dostal toto privilegium na počest oslav výročí jeho znovunabytí Itálií.
Většinou se cyklisté na adresu slavné 'Corsa Rosa' vyjadřují obdivně s tím, že si užívají Giro d'Italia daleko více než Tour de France, kvůli její uvolněnější atmosféře. Kdo si však bude užívat tři týdny zábavy ještě více, budou zcela jistě cyklističtí fanoušci! Už za 7 dní a 18 hodin :)!
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí