Když je kolo dopravním prostředkem

Když je kolo dopravním prostředkem

Datum vydání: 12.09.2016

Spousta z nás kolo nepoužívá jen na sportovní či relaxační vyjížďky, ale má ho za dopravní prostředek, díky kterému se dostane do práce, školy či k​amkoli jinam v dosahu svých sil. Takové dojíždění má dlouhou řadu výhod, ale samozřejmě ne vše je ideální.

Začneme-li výhodami, tak na individuální úrovni jsou to, jak jsme mohli zjistit již v minulém článku, zdravotní benefity, včetně duševní pohody. Z environmentálního hlediska pak cyklisté při jízdě nespalují žádná fosilní paliva, i když je nutno přiznat, že ve fázi produkce bicyklu dochází ke spalování neobnovitelných zdrojů a nejsme zatím schopni ani efektivní recyklace, když určité části kol končí na skládkách (tématu se budeme věnovat ve speciálním článku).

Tím, že nebudeme používat jiné metody dopravy, ale spolehneme se na vlastní síly a naše kolo, se také dá ušetřit spousta peněz, i přesto, že část z nich nutně budete muset investovat do údržby kola. Finanční výhodnost je dokonce empiricky prokazatelná ekonomickými indikátory odvozenými z dopravní ekonomie. Tedy namísto finančních ztrát za dopravní zácpy, výstavbu parkovišť, spotřebu paliv, rizika havárií a škodlivých emisí můžeme v případě dojíždění na kole počítat s pozitivním celospolečenským promítnutím tohoto faktu do celkové redukce bariér a nákladů dopravy.

Například ve Spojených státech podle odhadů žije polovina populace (zhruba 160 milionů lidí) ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa zaměstnání. Kdyby každý z nich jel alespoň jednou za týden do práce na kole, silnice by byly ‘lehčí‘ o milion automobilů. Navíc je známým faktem, že auta na kratších tratích potřebují čas na zahřátí a „žerou“ nejvíc. Nicméně přesto ‘za velkou louží‘ dojíždí do práce pouhá jedna setina obyvatelstva.

Cyklisté to totiž, nejen v Americe, nemají vůbec jednoduché. Hlavně větší města jsou s vysokou koncentrací výfukových plynů, zácpami, nepřímou návazností či neexistencí stezek pro cyklistu spíše denním bojem o přežití. To okraje měst a příměstské oblasti jsou často vnímány jako bezpečnější. Odrazujícím faktorem pro řadu lidí může být, a také často je, počasí. Je tedy nutné se na svou cestu do práce připravit předem. Ideální je mít na pracovišti věci na převlečení.

Zajímavé a poněkud úsměvné je sledovat rady britských dojíždějících cyklistů a jejich nizozemských kolegů. V Británii totiž podle řady článků a internetových fór lidé velice dbají na důkladnou přípravu, oblečení, přilbu, větší počet osvětlení, reflexní vesty apod., zatímco v Nizozemsku prakticky ani nepotkáte člověka s přilbou. Nejčastějším obrazem všedního rána na cyklistické stezce v Nizozemsku je žena v šatech s dlouhými rozevlátými ještě mokrými vlasy, či elegantní muž v obleku bojující proti větru mezi kapkami deště.

Nicméně málokde na světě je infrastruktura a celá společnost tak příznivě cyklisticky naladěná jako v zemi tulipánů. Našinec by tak měl, kromě naplánování si trasy před první jízdou do práce, věnovat pozornost i kondici svého bicyklu. Na rozdíl od prakticky rovného Holandska s desítky tisíc kilometrů hustou sítí cyklostezek, totiž v Čechách můžeme narazit na kopce i velmi nekvalitní terén.

A na závěr nezapomeňte na věc, která se hodí všude na světě – kvalitní zámek!


Podobné články:


 

Použité zdroje:

http://environment.nationalgeographic.com/environment/green-guide/buying-guides/bikes/environmental-impact/ 
Litman, T. (2016). Evaluating Active Transport Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Michael, R., Stuart, A. and Dagne, G. (2016). Predicting impacts of commute mode and route on exposures to traffic-related air pollution. University of South Florida.
Wahlgren, L. (2011). Studies on Bikeability in a Metropolitan Area Using the Active Commuting Route Environment Scale. Orebro University.
Piatkowski, D., Bronson, R., Marshall, W. and Krizek, K. (2015). Measuring the Impacts of Bike-to-Work Day Events and Identifying Barriers to Increased Commuter Cycling. J. Urban Plann. Dev., 141(4), p.04014034.
Chowdhury, M. (2015). Bicycling and Weather: The effect of weather related factors on bicycle commuters in Stavanger, Norway. University of Stavanger.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (3.2-9.2.2025)
03.02.2025 | Kategorie: ostatní
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
MS Liévin 2025: výsledky
02.02.2025 | Kategorie:
Mistrovství světa v cyklokrosu: Mathieu van der Poel opět králem, Bukovská veze stříbro!
02.02.2025 | Kategorie: cyklokros
Mistrovství světa v cyklokrosu ve francouzském Liévin přineslo napínavé souboje a skvělé úspěchy českých jezdců.
Kristýna Zemanová přestupuje do ženského týmu VIF Cycling
30.01.2025 | Kategorie: ostatní
Čtyřnásobná česká šampionka po šesti letech opouští Brilon Racing a stává se součástí ženského týmu VIF Cycling.
Česká amatérská cyklistka Kateřina Rusá překonala další rekord: za rok najela 55 555 kilometrů
29.01.2025 | Kategorie: ostatní
Amatérská vytrvalostní cyklistka Kateřina Rusá totiž najela za loňský rok jen těžko uvěřitelných 55 555 kilometrů.
Wout van Aert potvrdil účast na mistrovství světa v cyklokrosu!
28.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Belgický cyklokrosař Wout van Aert, trojnásobný mistr světa v této disciplíně, potvrdil svou účast na nadcházejícím mistrovství světa v cyklokrosu.
Nosky - Revoluce v dýchání pro sportovce i nesportovce
27.01.2025 | Kategorie: Testy
Jedná se o speciální pásky na nos, které rozevírají nosní dírky, usnadňují tak dýchání a zvyšují přísun kyslíku až o 20%. 
Cyklokrosový víkend ovládl Van der Poel, Bukovská zazářila mezi juniorkami
26.01.2025 | Kategorie:
Cyklokrosový víkend ovládl Van der Poel, Bukovská zazářila mezi juniorkami
26.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Světový pohár v cyklokrosu přinesl napínavé závody v belgickém Maasmechelenu a nizozemském Hoogerheide.
Novinka v údržbě - navoskujte si řetěz s RSP
22.01.2025 | Kategorie: ostatní
Biologicky odbouratelný vosk na řetězy RSP Bio Wax Distance využívá pouze ty nejkvalitnější přísady.
» více novinek a videí